7 YouTube statistikker du skal kende som marketer i 2020

YouTube er i en fantastisk vækst, og tordner lige nu frem både som socialt medie og som annonceringsplatform. YouTube er den anden største søgemaskine i verden lige efter Google, og så er de også det andet største sociale medie i verden med 2 milliarder månedlige brugere som logger ind hver måned.

Når jeg ser på digital marketing branchen i Danmark, anno 2020, så står det helt klart at YouTube bliver mere anvendt måned for måned, og vi oplever kun stærkere resultater med kanalen i takt med at alle blive dygtigere til at anvende den.

1. YouTube har 2 milliarder aktive brugere hver måned

Taget i betragtning af at vi kun er 8 mia. mennesker på jorden, så er det ret tankevækkende at YouTube hver måned kan mønstre 1/4 af jordens befolkning som aktive brugere på deres platform. (kilde: Statista)

Det er ikke en statistik man skal undervurdere, og selvom Facebook stadig ligger i front med deres 2,45 mia. så er YouTube efter min mening langt mere interessant, fordi deres brugerbase er i vækst, hvor Facebooks brugerbase konsumerer mindre og mindre organisk indhold på platformen.

2. YouTube driver salg, ikke kun branding

Over 50% af shoppere siger at online video har hjulpet dem til at vælge hvilket produkt de skal købe (thinkwithgoogle).

Desværre er det en generel misforståelse at YouTube som kanal ikke kan bruges til andet end at bygge brankendskab. Men med de rette budskaber kan YouTube også drive salg, og hjælpe slutbrugeren til at træffe et valg om hvilket produkt de vil købe, eller af hvilken virksomhed.

3. Over 70% af alt video ses på mobilen

Det er ikke overraskende for nogen at verden bliver mere mobil, bogstavelig talt. Alle marketers kæmper for at gøre den mobile shopping-oplevelse bare lidt bedre, og det er en nød som YouTube i den grad har knækket.

Over 70% af “watch time” er på mobile devices (YouTube), og vigtigst af alt, så fungerer annoncer mindst lige så godt på mobilen, som de gør på desktop.

Det betyder også at YouTube er særlig lukrativt for de virksomheder som lykkedes med at skabe salg på mobile devices.

4. YouTube findes på 80 sprog

Okay, hvad skal du bruge det til? Jo det betyder at YouTube dækker 95% af verdens befolkning på deres lokale sprog, og dermed er kanalen tilgængelig for næsten alle mennesker. (kilde: YouTube)

Det betyder også for globale virksomheder, at de kan nå bredt ud i hele verden, også til personer som normalt ville være svære at få fat i.

Til sammenligning findes Facebook i skrivende stund kun på 43 sprog.

5. Hvert minut uploades der 500 timers indhold til YouTube

Det lyder som helt urimelige tal, men statistikken er god nok. Ja faktisk er det jo endnu højere nu, da tallene er 9 måneder gamle.

Der uploades altså 500 timers nyt indhold til YouTube hver eneste minut (kilde: Tubefiler). Det forklarer hvordan YouTube altid kan have nyt og aktuelt indhold til alle brugere, hvad end deres interesser er.

6. YouTube står for 37% af VERDENS mobil trafik på internettet

Det er helt ufatteligt. Med alle de timer som vi bruger på mobilen med internetforbindelse, så formår YouTube alligevel at levere 37% af verdens browsing på mobilen (kilde: Statista).

Nærmest kommer Facebook med små 8,4%. Hvis du ikke selv bruger YouTube, så forestil dig hvor meget din omgangskreds er på Facebook på mobilen, og forhold dig så til YouTubes tal ovenfor..

Infographic: YouTube is Responsible for 37% of All Mobile Internet Traffic | Statista

7. I 2019 overgik YouTube annonceindtægten for kabel TV i USA

I USA er kabel TV stadig en ret stor del af mange brands, og deres marketingstrategi. I Danmark er det kun de helt store brands som stadig lever gennem TV-spots, men alligevel er denne statistik utrolig interessant.

Infographic: YouTube Beats Cable TV in Ad Revenue | Statista

(Kilde: Statista)

Som det ser ud nu fortsætter YouTube med at vækste deres annonceindtægt, mens TV som kanal er i forfald.

For danske virksomheder betyder det også at man snart skal overveje hvor man kan få den største reach i den danske befolkning. På TV2 i bedste sendetid? Eller på YouTube?

Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Velkommen til min blog hvor jeg deler ud af min viden inden for digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos e-handelshuset No Zebra i Århus. Jeg skriver om næsten alle discipliner indenfor markedsføring, og bloggen her er min genvej til at konkretisere min faglige viden ved at få det ud på skrift. Jeg håber at denne artikel kan skabe værdi for dig.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *