bumper ads i youtube

Youtube Bumper Ads – Guide og konkrete eksempler

Hvad er Youtube Bumper Ads, hvorfor bør de indgå i dit marketing-mix og hvordan kommer man i gang? 

Konkrete eksempler på bumper ads findes i bunden af artiklen.

Alt det og mere til får du svar på i nedenstående indlæg hvor vi stiller skarpt på denne specifikke kampagnetype i Google Ads.

Hvad er bumper ads?

En såkaldt bumper annonce er et kort annonceformat, hvor brugeren præsenteres for en 6 sekunders video i YouTube. Til forskel fra klassiske preroll-annoncer kan brugeren ikke nå at skippe videoen fordi den varer så kort tid.

Annoncetypen er specifikt designet til målgruppen som ser video på mobilen, og har til vane at se mange korte videoer efter hinanden.

Læs også om Youtube annonce-sekvenser her.

Hvad er formålet og hvorfor bruge formatet?

Når du vælger denne annoncetype bør dit formål altid være reach og frekvens. Du kan altså forvente at nå bredt ud i din målgruppe og vise annoncen flere gange til den samme bruger.

En sekundær metode er at bruge bumper ads som retargeting for at fastholde et brand top-of-mind, ved den kontinuerlige eksponering for brandet.

Men der er faktisk en særlig årsag til at bumper ads er attraktive..

Annoncen “byder” i auktionen på lige fod med almindelige instream annoncer, MEN fordi videoen er så kort, får du automatisk en view-rate på næsten 100%. Det giver dig en “fordel” i Googles øjne, fordi Google kun tjener penge ved visninger, og derfor prioriterer bumper ads som opnår en ekstremt høj visningsrate.

Af samme grund får du også visningerne meget billigere, så din CPV (CPM) vil være utrolig lav.

Min anbefaling til dig

Personligt mener jeg at bumper ads er blevet overset alt for længe i Danmark, og alt for få virksomheder har udnyttet potentialet i annonceformen. I de fleste tilfælde skyldes det ganske enkelt at man ikke formår at producere det rette indhold, så i de få tilfælde hvor danske virksomheder har forsøgt sig med bumper ads, har den kreative del ikke været god nok.

Eksempler på gode bumper ads

En af de absolut bedste eksempler på bumper ads er den nedenstående kampagne fra Duracell.

De har et helt simpelt brand, nemlig at de er the #1 trusted brand, og det budskab får de ganske enkelt ud på 5 sekunder. Se med her..

I den næste video ser du hvordan man nemt får promoveret en ny film, uden at vise en helt trailer. Man antager at modtageren allerede kender navnet på filmen, og lader derfor det korte budskab tale for sig selv.

Fra 0-100 km/t på samme tid som denne annonce. GENIAL måde at promovere en lynhurtig bil, og i denne reklame behøver Mercedes ikke fylde 6 sekunder ud, de nøjes med 3,8..

Ingen caseeksempler uden Coca Cola.. Derfor får du også denne lille juvel, hvor Coca Cola udnytter deres høje brandkendskab, og derfor ikke behøver andet end en reminder om den lækre læskedrik for at påvirke målgruppen.

Undgå disse fejl og få succes med bumper ads:

Sidder du i en virksomhed som kunne have glæde af bumper ads, så gennemgå den nedenstående liste og undgå følgende fejl for at få mest mulig succes med formatet:

  1. Keep it simple…
    Formatet fungerer kun hvis dit budskab er simpelt nok, ellers skal du køre en instream annonce med en længere video.
  2. Test på din målgruppe
    Før du starter kampagnen bør du teste personer i din målgruppe for at se hvordan de opfatter annoncen. du har kun 6 sekunder til at gøre et indtryk, så hver frame er afgørende.
  3. Hav brandet i fokus
    Ligesom i ovenstående eksempler skal du sørge for at brandet står helt tydeligt frem i videoen, da brugeren har så kort tid til at afkode afsenderen.
  4. Tilfør et seriøst spend
    Bumper ads bruges til reach og bør også have en relativt høj frekvens, så lad være med at bruge energi på kampagnetypen hvis dit spend er meget lavt, så er der andre muligheder.
  5. Fokuser på det kreative materiale
    At sætte en bumper ad op er meget simpelt, og bør ikke kræve meget tid. Sørg derfor for at fokusere din tid på at få lavet en perfekt video som virkelig passer til formålet.
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten, og her på siden deler jeg ud af min viden om digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos No Zebra.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *