Web Push Notifications – hvad, hvorfor & hvordan?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

 

Den seneste tid har du nok hørt folk tale om web push.

Derfor vil jeg kort introducere dig til kanalen, og hvordan du konkret kommer igang med at bruge den.

Det bliver lavpraktisk og let anvendeligt.

Hvad er web push notifications?

Web push notifications er en form for notifikationer som kan sendes igennem browseren på alle dine enheder eller i din app.

Det kræver at brugeren først siger “ja” til at modtage dine notifikationer, og derefter kan du frit pushe forskellige beskeder til dem, efter de har forladt dit website.

Du kender den sandsynligvis fra Facebook, som først anvendte det til at pushe nye notifikationer når du havde forladt Facebook platformen.

Den nye kanal har fået særlig meget opmærksomhed efter Obsidian skrev om den i dette indlæg.

På billedet herunder kan du se et eksempel, hvor jeg har besøgt eventbite (det kunne være en vilkårlig side), og så kommer der en lille notifikation nede i højre hjørne og spørger om jeg vil signe op til nyhedsbrevet.

hvad er web push
Eksempel på en web push notifikation.

Hvorfor er web push smart?

Når jeg ser på tværs af de kunder jeg arbejder med, så er en af de største udfordringer at kunderejsen bliver længere og længere, hvilket resulterer i at der skal anvendes flere betalte touchpoints før vi opnår en konvertering.

Det udfordrer naturligvis den samlede ROI, og ROAS på de forskellige kanaler.

Derfor leder man med lys og lygte efter alle kanaler som kan indgå i købsrejsen, uden at det koster en CPC eller CPM pris.

De klassiske kanaler til det formål er eksempelvis:

  • Email marketing
  • Organic search
  • Direkte trafik

Ligesom de ovenstående kanaler kan du med Web Push kommunikere til brugerne uden at det koster dig andet end din tid til opsætning.

Er du i et marked som er særligt drevet af rabatkoder og gode tilbud, er web push notifikationer særligt effektivt.

Hvordan kommer jeg igang med web push?

Personligt anvender jeg platformen Onesignal som er 100% gratis, og leverer rigelig funktionalitet til at komme igang.

Jeg har ikke testet andre platforme endnu, så jeg kan ikke garantere at der ikke er andre som er endnu bedre, men Onesignal er ihvertfald meget intuitivt og let tilgængeligt.

Godkendelsen:

På dette site skulle du gerne se et lille rødt ikon nede i højre hjørne.

Hvis du klikker på det, kan du vælge at modtage notifikationer fra sitet.

Den permission gemmes på den pågældende enhed, så jeg nu har muligheder for at pushe notifikationer efter du har forladt sitet.

Beskeden:

Notifikationerne kan se ud på forskellige måder, alt efter hvilken browser og enhed brugeren er på, samt hvilke kreativer du anvender.

Du kan både bruge store billeder, og små ikoner.

Det vigtigste er at din enkelte push notifikation har et helt klart budskab, og kun 1 CTA.

Eksempler på web push:

eksempel på web pusheksempel3 på webpush

eksempel 2 på webpush

Som du kan se i det ovenstående varierer det meget hvordan dine beskeder ser ud, alt efter hvor kreativ du er med budskaberne.

Mulighederne er mange.. så jeg glæder mig til at se hvordan danske virksomheder tager web push til sig, og begynder at anvende det i deres markedsføring.

Lige nu har du stadig mulighed for at “komme først”, og dermed få den største effekt fordi kanalen er ny for brugerne, og meget få anvender den.

Hvad tænker du om Web Push?

Skriv endelig en kommentar her, eller på facebook siden og fortæl hvad du tænker om Web Push.

Er det en interessant kanal? Skal du i gang? Eller lader du nogle andre om det?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Asger Storebjerg Forfatter

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten. Min mission er at offentliggøre min viden om SEO & SEM til alle dem der måtte være interesserede i at lære mere om online markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *