Kære virksomhed, husk nu at eje din egen data – 4 røde flag i et bureausamarbejde.

Bureaubranchen er under pres.

Et skift er på vej.

Et skift væk fra gamle traditionelle forretningsmodeller, mod en ny og forbedret branche, hvor et bureau er en strategisk sparringspartner, mere end en leverandør.

En branche hvor bureauets opgave er at opbygge værdi hos kunden, uafhængigt af hvor længe de forbliver kunde i biksen.

En branche hvor man opkvalificere kunden, så de bliver mere uafhængige, men samtidig bliver en bedre kunde, fordi de vækster med deres egen styrke, og ikke kun en gruppe af leverandører med forskellige interesser.

Hvorfor skriver jeg denne artikel? Når man arbejde i bureaubranchen møder man ofte virksomheder, som forsigtigt går ind i et nyt samarbejde, fordi de som der altid bliver sagt: “har brændt nallerne på et tidligere samarbejde”.

Der findes så mange horible historier om mislykkedes samarbejder, at man næsten kan blive i tvivl, om det er ens egen branche der bliver talt om.

Men det er det.

Jeg håber og tror på at vi som branche bevæger os i den rigtige retning. Selvom vi stadig ser de røde flag, så er mange af dem udskiftet med gule og endda grønne flag, når man overtager en konto efter et tidligere samarbejde.

Drømmen er at en virksomhed skifter bureauer, ikke fordi de er utilfredse, men fordi de er vækstet væk fra deres bureau. Fordi de har brug for nye kræfter eller et frisk pust, men aldrig fordi de føler sig snydt der hvor de lagde pengene før…

Disclaimer: Nå ja, der findes selvfølgelig dårlige cases alle steder. Forstå mig ret, jeg har da også oplevet ikke at kunne skabe de ønskede resultater for enkelte kunder, og det er gamet. MEN, det må ikke blive reglen, det skal være undtagelsen.

4 røde flag ved et bureauersamarbejde – Sådan vælger du rigtigt

For at hjælpe virksomheder der står overfor et valg af bureaupartner, har jeg skrevet en liste over alle de røde flag, som du skal holde øje med, inden du vælger en ny samarbejdspartner.

HVAD? Ejer vi ikke vores egen annoncekonto i Facebook?

Utallige virksomheder er kommet til et nyt bureau med ét simpelt problem.

Først ved skiftet fandt de ud af, at deres gamle bureauer “ejer” deres annoncekonto, og de kan ikke få den med..

Alt data de har opbygget på deres pixel, alle annoncevarianter, opbyggede målgrupper og integrationer. Alt tabt på gulvet.

I de værste tilfælde har bureauer skrevet ejerskabet ind i kontrakten for at gøre det svært for deres kunder at forlade dem. I andre tilfælde vælger virksomheden bare at lade være med at hjælpe.

Uanset hvad: Du skal ALTID sikre dig at du ejer din egen annoncekonto, pixel, katalog og alt det andet der ligger i din business manager på Facebook.

“Den konto opretter vi bare for jer, det er meget nemmere”.

Det andet røde flag – oprettelse af nye konti, uanset hvor det er.

Om du skal have en ny konto i dit mailsystem, lave en analytics konto eller en konto til Zapier, så opret din egen konto. Lav en mail der hedder marketing@dinvirksomhed.dk og lad den eje alle jeres konti.

I nogle tilfælde kan det være uvidenhed, og i få tilfælde kan det også være godsindet, men i størstedelen af tilfælde, vil det være problematisk at du lader dit bureau oprette en konto for dig, uanset hvad det er til.

Sådan kommer du rundt om det:

Når dit bureau opretter kontoen, så bed dem om at bruge din virksomheds mail som oprettelse. Det er ikke nok at du bliver inviteret til kontoen bagefter. Ligeledes kan du spørge burauet hvordan de overdrager ejerskab til dig efter den er oprettet, og hvis ikke de ved det, skal du ikke lade dem oprette dine konti.

Best case: Bare opret din egne konti, så ved du hvad du skriver dig op til, du kan invitere bureauet frem for den anden vej rundt, og du kan stå til ansvar for de systemer der bliver brugt i din virksomeheds navn.

Simpel adgang til din egen konto

Blandt de største bureauer findes der mange eksempler hvor du som virksomhed ganske enkelt ikke kan få adgang til din egen konto.

Den annoncekonto hvor du hvert år skyder flere millioner ind i ad spend.

Med de udgifter man har til et bureau skulle man tro at man i de mindste ejede det man betalte for, men det er altså ikke en selvfølge.

Så her er anbefalingen:

Inden du siger ja til de platforme hvor der skal købes annoncering, så spørg om du selv får adgang til kontoen. Hvis ikke skal der være en rigtig god grund til at du frasiger dig adgangen, før det giver mening.

Er du blevet spurgt om dine KPI’er og målsætninger?

Tænk over det..

Du har netop underskrevet kontrakten, du starter et nyt samarbejde og sikke du glæder dig.

MEN, så kommer den snigende.. følelsen af at du har glemt noget.

De har da egentlig glemt at spørge dig hvad du gerne vil opnå med samarbejdet, hvad der er dine vigtigste KPI’er og hvordan i skal måle og attribuere resultaterne.

STOP – vend dig om og gå tilbage til din samarbejdspartner. Få styr på jeres fælles målsætninger, og så så i gang! 🙂

Hvad skal jeg spørge om??

Ovenstående er blot få ud af mange røde flag du kan holde øje med, når du vælger en ny sparringspartner.

Her får en en række spørgsmål som er gode at afdække og tale om, før du indgår det nye samarbejde:

  1. Ejer vi vores Google Ads konto?
  2. Ejer vi alle dele af vores business manager?
  3. Kan i hjælpe med at opkvalificere vores organisation så vi selv bliver dygtigere til de simple ting, og i kan hjælpe os med mere avancerede opgaver?
  4. Hvordan hjælper i os til at eje mere af vores egen data?
  5. Vil i hjælpe os så vi selv kan oprette alle vores konti?
  6. Kan vi sammen dokumentere hvad der virker og ikke virker så vi kan blive klogere over tid?
  7. Hvordan hjælper i jeres kunder videre, den dag de vil videre til et andet buraeu?
Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Velkommen til min blog hvor jeg deler ud af min viden inden for digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos e-handelshuset No Zebra i Århus. Jeg skriver om næsten alle discipliner indenfor markedsføring, og bloggen her er min genvej til at konkretisere min faglige viden ved at få det ud på skrift. Jeg håber at denne artikel kan skabe værdi for dig.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *