Update: Google Ads fjerner average position

Læs også artiklen med specifikationer og størrelsesformater for Google display annoncer. at den meget brugte metric average position endegyldigt fjernes fra Google Ads interfacet.

Hvad var Average Position: Average position var en måleenhed for den gennemsnitlige position en annonce blev vist i hos Google. Var din AP eksempelvis 2,5 betød det at din annonce ofte blev vist på position 2 og 3, og derfor samlet set ramte et gennemsnit på 2,5.

Vi har længe vidst at metrikken ville blive fjernet, men nu har Google sat en fast dato på.

Pr. 30. september skal vi ikke længere forvente at kunne måle den gennemsnitlige position af annoncerne i søgeresultatet.

Hvad betyder ændringen?

  1. Hvis du har nogle scripts, rules eller andre automatiseringer som er afhængige af AP skal de ændres inden ændringen træder i kræft.
    Rigtig mange har baseret budstrategier på netop den gennemsnitlige position, og i de tilfælde vil det have stor betydning.
  2. Hvis du har rapporter i eksempelvis data studio som trækker denne data skal du også ændre dine rapporter så du ikke risikerer at koden stopper med at virke på grund af den manglende data.
  3. Har du opsat særlige kolonner, rapporter eller filtre som bruger metrikken skal disse også ændres.

Googles alternativ

Denne ene metrik vil i fremtiden erstattes af 2 nye måleenheder:

  • Search top impression share
  • Search absolute top impression share

Den første metrik indikerer hvor ofte ens annonce bliver vist over de organiske resultater. Den anden viser hvor ofte annoncen er vist som nr. 1.

Det betyder i korte træk at du ikke længere kan kontrollere om du vises i position 2, 3 eller 4, men blot hvorvidt annoncen er over de organiske søgeresultater.

Du kan læse Googles egen info om de to metrikker her.

Læs også artiklen med specifikationer og størrelsesformater for Google display annoncer.

Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Velkommen til min blog hvor jeg deler ud af min viden inden for digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos e-handelshuset No Zebra i Århus. Jeg skriver om næsten alle discipliner indenfor markedsføring, og bloggen her er min genvej til at konkretisere min faglige viden ved at få det ud på skrift. Jeg håber at denne artikel kan skabe værdi for dig.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *