optimering af google shopping annoncer

3 tips til optimering af dine Google Shopping annoncer (PLA)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 4,80 out of 5)
Loading...


Denne artikel er skrevet af Micky Weis, der til dagligt rådgiver nogle af de største e-commerce sites i Danmark. Med en bred vifte af kunder, både store som små, har Micky gjort sig en masse erfaringer, som han bl.a. deler ud af på sin blog
 om online markedsføring. I dag har han valgt at dele et par gode tips og tricks til Google AdWords her på bloggen. Ordet er dit, Micky!

Google Shopping annoncer (også kaldet PLA – Product Listing Ads) er nogle af de absolut vigtigste annoncer, en webshop kan have kørende. Derfor er det også utroligt vigtigt, at annoncerne er optimeret fra ende til anden for at kunne give det bedst mulige afkast.

Desværre oplever jeg dog ofte, at Google Shopping Annoncer blot aktiveres, hvorefter de ikke skænkes en tanke. Det er en skam, da der her er nogle lavthængende frugter, som du bør plukke før din konkurrent gør det.

Derfor giver jeg herunder mine 3 bedste tips til, hvordan du optimerer dine Google Shopping annoncer.

1. Optimering af titlerne i dit Shopping Feed

PLA annoncer kan være lidt en sjov størrelsen, hvis man er vant til at arbejde med de klassiske tekstannoncer.

Der er nemlig ikke mulighed for at indtaste ønskede keywords i sine Google Shopping Annoncer – det er derimod Google selv, der matcher dine produkter op med den enkelte søgning, der bliver foretaget.

I “matching” processen kigger Google på mange forskellige faktorer, hvor en af de absolut vigtigste er dine produkt-titler. Disse titler har du angivet via dit produkt feed, og medmindre du har foretaget manuelle ændringer, så vil de være identiske med dine produkttitler på selve webshoppen.

Desværre er sagen dog den, at det ikke altid har stået først for i tankestrømmen at skrive “Google Shopping”-optimerede produkt-titler, da produkterne i sin tid blev oprettet. Derfor er der ofte potentiale for store forbedringer.

Sådan optimerer du titlerne i dit Shopping Feed

Jeg har set nogle helt vilde resultater ved at optimere sine produkt-titler, og derfor skal du naturligvis også teste det af.

Jeg anbefaler, at du benytter dig af et tredjepartsprogram til at styre dit produktfeed. Jeg har gode erfaringer med BoostMyFeed. Her har du nemlig mulighed for at ændre produkt-titlerne – både manuelt men også automatisk ved hjælp af regler.

Hvordan dine titler skal skrives, afhænger meget af produkttypen. Der findes et hav af “best practices”, men jeg arbejder ud fra den holdning, at man bør lade dataen bestemme.

Det er dog alment kendt, at Google tillægger størst værdi til de ord, der bruges i starten af produkt-titlen. Det er vigtigt at have in mente, når du skal i gang med at skrive nye titler.

Når jeg skal ind og arbejde aktivt med et produkt-feed, gør jeg det nogenlunde i følgende rækkefølge:

  • Først og fremmest sikrer jeg, at dataen på kontoen er analyseret. Jeg kigger derfor meget på hvilke opsatte keywords og dertilhørende søgetermer, der har skabt positiv ROAS ud fra kundens ønskede target.
  • Dernæst holder jeg øje med, hvad der går igen ved disse søgetermer. Er det som hovedregel brands, der bruges i søgningen (eksempelvis “LEVIS jeans”)? Er det farver, der defineres (eksempelvis “lilla t-shirt”)? Eller er det specifikke modeltyper, som det ofte ses ved elektronik (eksempelvis LG 43UJ630V 43” TV)?
  • Slutteligt kaster jeg et blik på, hvordan titlerne på de bedst placerede Shopping Annoncer på de fundne keywords er formuleret.

Ud fra ovenstående får man en god grundlæggende idé om, hvad der skal gøres for at kæmpe med om de sjove placeringer. Husk at lade de vigtigste og mest relevante keywords stå først i produkt-titlen.

Hvis du er interesseret i at få noget inspiration fra nogle best practices, så har DataFeedWatch.com her udarbejdet en infografik til formålet.

Læs også konkrete tips til hvordan du optimerer dine produktbeskrivelser til Google Shopping her.

2. Udfyld så mange attributter som muligt

I en hektisk hverdag som e-commerce manager kan man hurtigt komme til at springe over, hvor gærdet er lavest.

Derfor er det ofte kun de absolut højest nødvendige attributter, der udfyldes i feedet. For dog at få så meget ud af sine Google Shopping Annoncer som muligt, bør så mange attributter udfyldes som muligt.

Et eksempel på en attribut, der ofte bliver overset, er “color” (farve). Denne er i højeste grad relevant at udfylde korrekt, da det er en yderst essentiel parameter for et produkt.

Mange søgninger foretages med en definition af en farve, hvorfor du lige så godt kan gå dét ekstra skridt for at få vist dine produkter ved relevante søgninger.

GTIN er en attribut, der også har skabt hovedpine for en masse webshopejere. I forbindelse med Google Shopping er GTIN alfa omega for, at du bliver vist på søgeresultater efter varer, hvor producenten har tildelt varen et EAN-nummer (i Europa).

GTIN attributten er endvidere obligatorisk, hvis din vare er ny og ér tildelt et EAN-nummer af producenten.

Ønsker du at lære mere omkring de forskellige attributter, kan du læse Googles egen specifikationen af produktdata her.

3. Gør brug af negative keywords

Selvom det ikke er muligt at opsætte ønskede keywords til sine Shopping Annoncer, som det er tilfældet ved almindelige tekstannoncer, så har du faktisk mulighed for at opsætte negative keywords.

Det skal du gøre brug af, da du uden tvivl har betalt for kliks, der ikke er relevante for din forretning.

Negative keywords går i alt sin enkelthed ud på, at du fortæller Google hvilke søgetermer, du ikke ønsker dine annoncer vist på.

Lad os tage et eksempel: Sælger du proteinpulver fra MyProtein, så ønsker du højest sandsynligt ikke at vises på søgninger, hvor ordet “Bodylab” eller “Nutramino” indgår, da konverteringsraten (alt andet lige) vil være for lav.

Dermed kan du selv bestemme, om du ønsker dine produkter vist på søgninger, der eksempelvis indeholder “billig”, “tilbud”, “rabat” eller blot konkurrerende brands navne.

Hvilke negative keywords du skal gøre brug af, afhænger meget af din forretning. Jeg vil endnu engang anbefale at gennemgå data i form af søgetermer, for at du derved kan skabe dig den nødvendige indsigt i, hvilke keywords der ikke er værdiskabende for forretningen.

Hvilket tip skal du implementere først?

Kommenter gerne herunder, og skriv hvilket tip du selv vil implementere først.

Skriv også gerne hvad du vil læse om næste gang, eller fortæl om din effekt ved at implementere de ovenstående tips.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 4,80 out of 5)
Loading...
Micky Weis

About the Author: Micky Weis

Micky Weis rådgiver til dagligt nogle af de største e-commerce sites i Danmark. Med en bred vifte af kunder, både store som små, har Micky gjort sig en masse erfaringer, som han bl.a. deler ud af på sin blog om online markedsføring.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *