15 metoder til øget salg på webshop

15 måder at øge salget på din webshop

Er du selvstændig og driver webshop, eller arbejder du for en virksomhed som driver en mindre ecommerce-store, så er der muligvis mange penge at hente i din forretning gennem nedenstående liste.

Alle de store webshops implementerer de samme smarte løsninger, men de mindre webshops halter ofte bagud, og derfor overses de lavt-hængende frugter.

Gennem mange års arbejde med B2C ecommerce har jeg gjort mig mange erfaringer med både små og store (men smarte) måder at optimere salg, konverteringsrate og kurvstørrelse på en webshop.

I denne liste får du 15 forslag til ting du kan implementere for at forbedre din webshop. Nogle er simple, andre har du måske allerede benyttet dig af, men rammer bare ét punkt rigtigt, kan det gøre en stor forskel for din omsætning.

1. MobilePay, andre betalingsmuligheder og 1-click checkout

Ved blot at implementere MobilePay som en betalingsmetode kan mange webshops øge konverteringsraten med 5%.

mobilepay betaling

I de fleste systemer er det blot én boks der skal klikkes af, og så er du good to go. Det er en lavthængende frugt.

Men..

Der er ingen grund til at stoppe der. Tænk over hvad ovenstående fortæller om dine kunders behov.

Det vil gennemføre deres køb nemt og hurtigt. Så simpelt er det.

Overvej derfor om du kan implementere andre smarte løsninger for at forsimple betaling og checkout generelt.

  1. I andre lande er ApplePay stort, og alt efter hvilke markeder du sælger til, vil der være mange andre løsninger at arbejde videre med.
  2. Tænk i 1-click checkout som Amazon, så sker der virkelig noget med konverteringsraten.
eksempel på 1-click checkout

2. PageSpeed → Nøglen til en højere konverteringsrate

Optimering af hastighed på din webshop er uden tvivl den nemmeste måde at forbedre konverteringsraten og øge dit salg.

Du kan finde gratis værktøjer til optimering af pagespeed her.

Alle test jeg har kørt, og blandt andet nedenstående data fra Cloudflare peger alle på et entydigt resultat: Hastigheden af din webshop er direkte sammenhængende med din konverteringsrate.

Søg eventuelt sparring hos en ekspert eller tal med din webpartner om hvordan du kan forbedre hastigheden på din webshop.

3. Muliggør finansiering af køb

Alt efter din målgruppes adfærd kan du vælge at implementere løsninger som ViaBill der muliggør nem finansiering af køb for dine kunder.

Nogle virksomheder fravælger muligheden, fordi de ikke vil opfordre deres kunder til at købe uden at have råd. Vi kan dog tydeligt se at finansiering gennem løsninger som Viabill i stigende grad er normalt, og nogle brugergrupper efterspørger det direkte, hvis ikke muligheden er der.

eksempel på Viabill

I Danmark har virksomheder som Matas, Hungry, Saxo og Coolshop Viabill som en betalingsmulighed, så måske du skal med på bølgen? 🙂

4. Implementer tillids-mærker

Der findes et hav af metoder til at opbygge tillid på din webshop og give kunderne tryghed i deres køb.

Tryghed er en afgørende faktor for hvor mange der ender med at købe, og det er et relativt let sted at starte med at optimere.

To af de bedste muligheder er betalte løsninger som Trustpilot og E-mærket, men hvis du søger lidt kan du også finde frem til nogle gratis måder at få tilliden frem på din webshop.

Trustpilot

eksempel på trustpilot integration
Eksempel på implementering af Trustpilot på Korsholm.dk

E-mærket

eksempel på emærket ved korsholm.dk
Eksempel på implementering af E-mærket på Korsholm.dk

Tænk også over hvordan du “gratis” kan arbejde med opbygning af tillid på din shop, eksempelvis gennem stærkt specialiseret indhold eller gennemarbejdet produktdata.

5. Arbejd intensivt med din søgefunktion

Søgning er en af de vigtigste aspekter af online handel, og alligevel en af de områder som næsten alle forsømmer.

De fleste webshop-ejere har en standard søgefunktion implementeret, og så gøres der ikke mere ved den derefter.

Det er langt fra optimalt, og hvis du observerer kundernes brug af søgningen vil du hurtigt se potentiale for en bedre brugeroplevelse.

Her er en række måder du gratis kan optimere din søgning:

  1. Gennemgå 0-søgninger i dit CMS system, og få mappet alle søgningerne så de giver relevante resultater i fremtiden.
  2. Se på din søgedata og vurder om du har mangler i dit produktsortiment i forhold til det dine kunder søger efter.
  3. Prøv at søge efter dine mest populære produkter med stavefejl etc, og vurder om din søgefunktion returnerer de relevante resultater.

Konvereringsraten for besøgende som foretager en søgning er ofte 2X eller 3X højere end gennemsnit på en webshop. De hænger sammen med at de som søger ved mere præcist hvad de leder efter, og såfremt din søgefunktion imødekommer det, er der god chance for salg.

6. Implementér intelligent søgning

Foruden at forbedre din standard søgefunktion kan du også vælge at implementere intelligent søgning. Det kræver lidt mere volumen på sitet, og er ofte relativt dyrt.

eksempel på søgefunktion fra clerk

Med intelligent søgning vil søgealgoritmen lære af din trafik, og blive bedre til at vise de optimale resultater. Algoritmen kan ofte tage højde for din ordredata, og vigtigst af alt kan søgefunktionen ikke blot vise produkter, men også kategorier eller artikler/indhold.

Der findes mange tools som kan levere denne funktion.

Er du nysgerrig på mulighederne, vil jeg rette min anbefaling mod Clerk eller HelloRetail.

7. Sørg for at indsamle de “nemme” subscribers til dit nyhedsbrev

Dette er nok en af de mest simple ting på listen. Hvis du ikke allerede har en pop-up implementeret på dit website, som indsamler nyhedsbrevsubscribers, så skal du i gang med det samme.

De fleste webshops kan konvertere omkring 2-3% af alle de besøgende til subscribers med en relativt simpel løsning.

Her anbefaler jeg det danske system Sleeknote til at komme i gang. Der findes også mange andre alternativer. Efter min mening har sleeknote et af de bedste produkter, og så er prisen meget lav i sammenligning med den værdi der hurtigt kan skabes.

Hint: Lad være med kun at lave én pop-up til hele sitet. Værdien opstår når du bruger systemet intelligent og laver kontekstuelle pop-ups. Det finder du meget mere viden om på Sleeknotes egen blog.

8. Vis komplimentære og alternative produkter (de helt rigtige steder)

Noget af det helt afgørende for en webshop er evnen til at vise mere end bare det ene produkt jeg kom for at se på.

eksempel på produkt anbefalinger gennem hello retail

Når man taler om rekommendering af produkter er der 3 vigtige måder at vise produkter.

  1. Du bør kunne vise komplimentære produkter. Altså tilbehør eller produkter som oftest købes sammen. Det skal ske automatisk på alle din produkter. Her kan du skabe virkelig meget opsalg og gør det også nemmere for dine kunder at finde tilbehøret til det de er ved at købe.
  2. Du bør også kunne vise de rigtige “alternativer”. Hvis du sælger skruemaskiner kan skruer og bitsæt være tilbehør (1), men alternativerne skal være andre skruemaskiner, ikke et slagbor.
    Det er endnu bedre hvis du kan vise et billigere og et dyrere alternativ til samme produkt.
  3. Endelig bør du kunne fremvise personlige anbefalinger af produkter til den enkelte person på tværs af websitet. Det gælder både produktbånd på forsiden, i kurven, men også i emails.

Alt det ovenstående og meget mere er muligt his du har en såkaldt “product recommendation engine”. Her vil jeg igen rette anbefaling mod Clerk og HelloRetail, men der findes som sagt ekstremt mange andre gode løsninger udenfor Danmark.

9. Fragt, fragt og fragt…

Uanset hvad du gør, så eksperimenter med din fragt.

Danmark er et af de lande i verden hvor forbrugeren er mest sensitiv overfor fragtpriser.

Mange personer, mig selv inklusiv, vil hellere betale 400 kr. for et produkt med fri fragt, end at købe det samme produkt for 350 + 39 i fragt.

Det skyldes at vi rent psykologisk føler at vi ikke får noget for fragt. Det føles som spildte penge, og så vil vi hellere føle at pengene ligger i produktet.

Så her er de ting du skal overveje at arbejde med:

  1. Test gratis fragt fra 300, 400 eller 500 kroner – hvis muligt.
  2. Test hvad en fri fragt kupon gør af forskel som en hook til dit nyhedsbrev.
  3. Overvej om du bare kan give fri fragt uanset hvad (shout-out til Evermart.dk som har fri fragt uanset ordrestørrelse)
  4. Test mersalg ved at give anbefalinger på produkter i kurven, så dine besøgende kommer op på fri fragt
  5. Arbejd evt. også med gratis retur, det har en kæmpe effekt på konverteringsraten.

Kort og godt: Fragten er noget du altid kan skrue op, og få en mærkbar effekt.

10. Vær ekstremt konkurrencedygtig på pris i en tidsbegrænset periode

Mange webshops ender med bare at have lidt “fesne” tilbud året rundt.

Ofte er man bange for at sænke prisen på et produkt for meget, og så ender det med at man bare matcher konkurrenternes priser, men aldrig rent faktisk er billigere.

Lad os tage et tænkt eksempel.

Du har et produkt som koster 1000 kroner. Den billigste konkurent sælger det for 900 kroner.

Hvis du sænker din pris til 900 kr og matcher konkurrenten ender din konverteringsrate måske på 4% for din annoncering, og din pris. pr salg er måske på 200kr.

Lad os så forestille os at du i stedet satte produktet til 800 kroner. Du ville miste 100 kr pr. salg på din profit. Til gengæld vil din konverteringsrate måske stige fra 4% til 12% fordi d nu er den absolut billigste på markedet. I så fald vil din pris. pr salg også falde til 66 kroner. Du vil altså ende med at tjene 44 kr. mere pr. salg, selvom du har sat produktet 100 billigere, fordi din pris. pr salg falder så meget.

The upside: Den helt store detalje er volumen. Hvis du blot matcher markedsprisen vil du måske sælge produktet 2 gange om dagen, men når du pludselig er den billigste på markedet kan du sælge 20 om dagen i stedet.

Denne strategi er særlig effektiv hvis du implementerer pris-ændringen om fredagen, og skifter prisen tilbage efter weekenden. Ofte vil dine konkurenter ikke nå at matche din pris, og du kan støvsuge hele salget af det produkt over weekenden.

11.Send abandoned cart emails

Hvis du har et godt mailsystem og en relativt stor mail-liste kan abandoned cart emails blive dit stærkeste værktøj.

I denne mailtype sender du automatisk en mail til de af dine kunder som har lagt noget i kurven uden at gennemføre ordren.

Jeg arbejder med virksomheder hvor konverteringsraten på denne mail er over 5%, så hvis du har meget trafik kan du ende med en ret signifikant stigning.

12. Test en livechat

Livechat er særlig godt hvis du sælger produkter hvor kunderne ofte har spørgsmål eller brug for vejledning.

Chatten er også en ren kilde til information om hvilke spørgsmål din målgruppe sidder med, så du kan forbedre dit website.

Der findes rigtig mange gode systemer som er betalte, men hvis du leder efter et 100% gratis chatsystem kan jeg anbefale Tawk.

Den største udfordring med livechat er naturligvis bemanding, men overvej om du har support-staff som kan varetage opgaven, sammen med andre opgaver.

13. Sørg for at det er nemt at checke ud som “gæst”

Ingen gider oprette en bruger for at shoppe, med mindre de handler samme sted flere gange om måneden.

Sørg derfor for at dit checkoutflow er helt simpelt og let at bruge. Det skal som standard være let at checke ud som gæst, og så må muligheden for at oprette en bruger være sækundært.

14. Fokuser din energi på mobiloplevelsen

Alle ved hvor vigtig mobiltrafik er, men alligevel er de fleste webshops elendige at browse på mobilen.

Smartphonen er så stor en del af online shopping, og hver eneste måned stiger andelen af trafik/ordrer på mobilen, men vi bruger desktop mindre og mindre.

Mit råd er derfor at du altid selv browser din webshop på mobilen. Bed din familie og venner om at prøve at browse og gennemføre en ordre på din mobilshop. Du får et chock…

15. Brug energi på din filtrering, den er vigtigere end du tror

Konverteringsoptimering på en webshop handler simpelt om én ting: Indskrænk valgmuligheder.

Har du en webshop med 10.000 produkter skal du hurtigst muligt hjælpe alle besøgende ned under 10 valgmuligheder.

Hvordan? Filtre..

Alle CRO projekter og brugertest jeg nogensinde har udført på webshops viser det samme: Filtrering er afgørende for at træffe et valg.

Filtrering og filtre på Zalando

I ovenstående eksempel fra Zalando kan jeg filtrere deres udsalg efter mærke, farve, pris, rabat, materiale, bæredygtighed, mønster, længde, størrelser, kollekttion, style, kampagner, levering osv…

Hvor mange filtre har din webshop?

Husk: Filtre er ikke noget man bliver færdig med. Du kan altid forbedre din funktion, datagrundlag og tilgængelighed.

#The end

Har du selv forslag til punkter som mangler på listen? Eller har du succesfuld implementeret en af ovenstående ting, så smid en kommentar herunder 🙂

Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Velkommen til min blog hvor jeg deler ud af min viden inden for digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos e-handelshuset No Zebra i Århus. Jeg skriver om næsten alle discipliner indenfor markedsføring, og bloggen her er min genvej til at konkretisere min faglige viden ved at få det ud på skrift. Jeg håber at denne artikel kan skabe værdi for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *