linkbuilding tips og tricks i ahrefs

Linkbuilding tips & tricks – Sådan bruger du Ahrefs til linkbuilding

3 smarte Ahrefs-værktøjer der hjælper dig til linkbuilding-succes

Linkbuilding er stadig en vigtig disciplin at mestre, hvis du vil have succes med SEO i 2018.

I takt med at flere og flere bliver skarpere til linkbuilding kræver det, at du er oppe på dupperne, hvis du vil slå dine nærmeste konkurrenter i linkbuilding.

I dette gæsteindlæg gennemgår jeg 3 smarte underværktøjer i Ahrefs, som jeg bruger i mit daglige linkbuilding-arbejde hos Morning Train. Værktøjerne er med til at gøre mit arbejde mere effektivt, og jeg håber, at det også vil hjælpe dig.

Ahrefs er SEO-mandens svar på schweizerkniven, og du kan læse mere om værktøjet her: Ahrefs.com

1. Sammenlign dine konkurrenter vha. ”domain comparison”

Et smart værktøj der er oplagt at anvende under linkbuildingens analysefase, er Ahrefs ”domain comparison”, hvor du har mulighed for at sammenligne dine konkurrenters linkprofil. Her kan du få præcise data på, hvor du ligger kontra dine konkurrenter, og hvilken type linkprofil dine nærmeste konkurrenter har.

Du finder ”domain comparison” i menuen under ”more”.

domain comparison ahrefs

Det som jeg finder særlig attraktivt ved lige netop dette underværktøj, er, at du får præsenteret en simpel og overskuelig graf, hvor du hurtigt kan se, hvor du ligger link-mæssigt sammenlignet med dine nærmeste konkurrenter. Forneden kan du se, hvordan det ser ud:

domain comprison

I dette tilfælde har jeg sammenlignet vores kunde Bloomit.dk med deres nærmeste konkurrenter: Interflora og Euroflorist.

Her kan jeg se, at vi langsomt er ved at hale ind på Euroflorist på samlede antal ”referring domains”, men vi har stadig langt igen til den store spiller Interflora.

Jeg kan bruge ovenstående data til at få en forståelse af, hvorfor Interflora stadig ligger lunt i svinget i Googles søgeresultater, og hvorfor Bloomit ikke har slået dem endnu, selvom der er blevet arbejdet dedikeret med Bloomits linkbuilding.

Grafen fortæller nemlig, at Interflora har 545 indgående links, hvorimod vores kunde Bloomit derimod ”kun” har 256 indgående links.

Værktøjet kan også bruges i tilbudsfasen, før vi afgiver et tilbud på SEO til kunden. Værktøjet kan give os en vurdering af, hvor meget tid og hvor stort et budget der skal bruges på linkbuilding, før der kan ses resultater.

Note: Selvom du har færre links end konkurrenterne, kan du stadig opnå topplaceringer i Google, men link-sammenligningen kan være et godt pejlemærke for, hvor du ligger henne.

2. Tjek dine konkurrenters backlinks med ”link intersect”

En af Ahrefs helt store forcer er, at de har crawlet millioner af links i deres databse. Det vil sige, at du får et ret præcist indblik i, hvem der linker til dine nærmeste konkurrenter. Og det er særligt på dette område, at Ahrefs har indtaget føretrøjen og er blevet et anerkendt backlink-værktøj.

Men der er faktisk en mere praktisk og effektiv måde at kigge på konkurrenternes backlinks end at skulle gennemgå hver enkelt konkurrents linkprofil manuelt.

I underværktøjet ”link intersect” under ”more” i menuen, finder du det smarte backlink-værktøj:

link intersect ahrefs

I værktøjet har du mulighed for at få en liste over alle dine konkurrenters backlinks på én gang, uden at du skal gå ind på hver enkelt konkurrent og gennemse deres backlinks manuelt.

Derudover kan du vælge at få frasorteret alle de links, som du allerede selv har, hvilket du ikke har mulighed for, hvis du bare manuelt tjekker links pr. domæne.

På den måde kan du lynhurtigt få en konkret liste med links, som dine konkurrenter har, men som du ikke har. Så er det bare at begynde fra en ende af og se, om du kan skaffe samme type links. God fornøjelse.

3. Brug ”batch analysis” til at udvælge de bedste links

Hvis du selv aktivt arbejder med linkbuilding, har du sikkert stået i en situation, hvor du har skullet vurdere, hvilke links du vil bruge tid på, købe eller evt. fravælge i en linkbuilding-strategi.

Her er værktøjet ”batch analysis” særlig praktisk, da det giver dig et simpelt overblik over dine links styrker, DR (domain rating), Ahrefs rank og trafik. Du smider blot listen ind i værktøjet, og derefter spytter værktøjet alle de nødvendige data ud.

Du kan selv prioritere linkene efter bestemte parametre som f.eks. DR. I en travl tid kan batch analysis hjælpe dig hurtigt videre, når du skal vurdere kvaliteten af nye links.

Du finder selv værktøjet i menuen under ”more”.

batch analysis

Note: Pas på du ikke stirrer dig blind på bestemte Ahrefs metrics, når du bruger Batch analysis eller andre Ahrefs værktøjer. Selvom metrics som DR og Ahrefs rank kan være behjælpelige og rare at følge, må du ikke glemme, hvad Google kigger på, når den vurderer et links værdi: Nemlig kvaliteten og mængden af backlinks til domænet.

Jeg håber, at ovenstående kan give dig mere struktur og effektivitet i dit linkbuilding-arbejde, næste gang du bruger Ahrefs.

Summary
Linkbuilding tips & tricks ⇒ Sådan bruger du Ahrefs til linkbuilding
Article Name
Linkbuilding tips & tricks ⇒ Sådan bruger du Ahrefs til linkbuilding
Description
I dette indlæg lærer du 3 konkrete tips til linkbuilding gennem værktøjet Ahrefs.
Author
Publisher Name
SEO SEM Specialisten
Publisher Logo
Simon Nygaard

About the Author: Simon Nygaard

Simon Nygaard arbejder til daglig som linkbuilding-specialist hos webbureauet Morning Train. I dette gæsteindlæg deler han 3 tips til linkbuilding gennem værktøjet Ahrefs.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *