Konkurrencer på Facebook – Best Practice

 

Har du lavet en konkurrence på Facebook?

Langt hen ad vejen er konkurrencer en god måde at engagere nuværende følgere og erhverve nye, men mange virksomheder overholder ikke Facebooks konkurrenceregler eller går over gevind og afholder så mange konkurrencer, at den enkelte konkurrence mister sin værdi.

I dette indlæg får du viden om best practice inden for Facebookkonkurrencer.

Kvalitetssikret konkurrence

Før du kaster dig ud i at overholde Facebooks konkurrenceregler, skal du sørge for at have følgende kvalitetskriterier på plads.

Præmien

Du kvalitetssikrer først og fremmest din konkurrence ved at gøre konkurrencen samt præmien relevant for dit brand og dine følgere.

Sælger du møbler, udlodder du naturligvis ikke et par sko. Er dit produkt ikke velegnet til konkurrencer, lad os tage et typehusfirma som eksempel, udlodder du i stedet en præmie, som kan associeres med og understøtte kvaliteten og potentialet i dit brand, eksempelvis interiør.

Find vinklen!

Ligesom præmien skal kunne associeres med dit brand, ønsker du også en konkurrence, som giver mening for dit brand.

Du har muligvis set rejsefirmaernes konkurrencer, ”vind en rejse”, hvori de lægger op til, at brugerne skal drømme sig væk i kommentarerne og tagge deres mor, kæreste og ven, som naturligvis skal med på rejsen.

Har du ikke ligefrem et eventyrligt produkt, så frygt ej – du skal bare finde den rette vinkel. I eksemplet med typehusfirmaet, spørger du måske efter følgernes bedste boligfif. Er du en isbutik, laver du f.eks. en afstemning om følgernes favoritsmag. Keep it simple, men prøv på den ene eller anden måde at få brugerne til at engagere sig i dit brand, og undgå konkurrencer som ”Deltag ved at skrive ’vind’ i kommentarfeltet.”

Husk, at vinklen og præmien gerne skal understøtte hinanden. Hvorvidt du finder vinklen først eller indretter den efter dit produkt/din præmie er op til dig, bare de støtter op om hinanden.

Led brugerne ind på dit website

Hvis du gerne vil lede brugerne ind på dit website, skal du naturligvis placere et link i din konkurrence.

Mange virksomheder stiller et spørgsmål, eksempelvis: ”Hvad hedder vores nye kollektion à find svaret her (link)”. Men lad være med det. Når den første bruger har skrevet svaret i kommentarfeltet, er der ingen grund til, at andre åbner linket. Sørg derfor for at give hver enkelt bruger en grund til at klikke ind på dit website.

Det kan du ofte opnå ved at bede brugerne tage stilling til noget på dit website. Lad dem surfe rund og finde deres egen præmie, eller dele deres holdning til den nye kollektion. På den måde tvinger du dem til at besøge dit website, før de kan deltage.

Vær dog opmærksom på, at brugerne er dovne på Facebook, og langt fra alle gider klikke ind på et website. Du kan derfor opleve mindre aktivitet i denne type konkurrence. Dog er den interaktion, du opnår her, langt mere værdifuld, hvis du får brugerne til at engagere sig, efter de har besøgt dit website.

Hyppighed – hvor ofte skal du afholde konkurrencer?

Det afhænger først og fremmest af præmien. Virksomheder, som vælger store præmier, afholder selvsagt færre konkurrencer end de, som vælger mindre præmier.

Du ønsker ikke at afholde FOR mange konkurrencer. For det første vil du gerne undgå at afholde flere konkurrencer samtidig, da det forvirrer brugerne. Herefter er det bedste råd kun at afholde en konkurrence, når du har en vinkel, der holder.

Dermed ikke sagt, at konkurrencer ikke kan ”genbruges”, men vær opfindsom, udfordr dig selv, og gør det interessant for brugerne.

Antallet af konkurrencer skal harmonere med din generelle Facebookstrategi.

Poster du eksempelvis opslag hver dag, flere gange om dagen, én gang om ugen eller noget helt fjerde, så overvej, hvor ofte en konkurrence er passende. Poster du hyppigt, kan en ugentlig konkurrence være en ide, poster du måske hver 7. dag, så overvej en konkurrence om måneden. Men husk altid vinklen. Du vil for alt i verden gerne undgå, at brugerne anmelder dine opslag som spam eller skjuler dem, da Facebooks algoritme således vil prioritere disse opslag lavt.

Generelt ting om konkurrencer på Facebook

Udover at følge ovenstående råd og Facebooks konkurrenceregler til punkt og prikke, skal du desuden huske nogle andre væsentlige ting:

  • Sæt en slutdato (og evt. tidspunkt) for din konkurrence, og overhold det.
  • Træk en vinder. Hvorvidt du trækker en tilfældig vinder eller udvælger en, afhænger af konkurrencen. Begge dele er ok, sørg blot for, at vinderen opfylder konkurrencekriterierne. Sommetider ses konkurrencer, hvor brugerne er med til at kåre vinderen, f.eks. ved at give deres stemme til det bedste boligfif, bedste billede osv. Det er altid en god ide at angive i konkurrenceopslaget, hvordan vinderen findes (lodtrækning, udvælgelse, afstemning).
  • Kontakt vinderen! Medmindre du har fået vinderens tilladelse til at offentliggøre vedkommendes navn på Facebook, skal du undgå at skrive navnet på vinderen. Benyt i stedet ”besked” funktionen, som er at finde under brugerens kommentar til din konkurrence. Således kan du skrive en direkte privatbesked til vinderen, hvori opslaget vises, så vinderen kan se, hvilken konkurrence han/hun har vundet. For at gøre alle andre deltagere opmærksomme på, at vinderen er fundet, kan du vælge at kommentere dit eget opslag, hvorefter alle deltagere får en notifikation herom. Afholder du mange konkurrencer, skal du dog passe på med denne løsning, da notifikationerne kan irritere brugerne. Husk på, at de også modtager disse notifikationer fra andre brands. I stedet kan du vælge at redigere dit eksisterende konkurrenceopslag og skrive øverst, ”Vinderen er fundet”. Har du afholdt en stor konkurrence, kan du også vælge at dedikere et nyt opslag, hvor du informerer om, at vinderen er fundet og takker for alles deltagelse.

Facebooks konkurrenceregler

Konkurrencereglerne er til for Facebookbrugernes skyld for at undgå irrelevante posts i newsfeeden. Overtrædelsen af disse konkurrenceregler kan have konsekvenser for din Facebookside (læs mere længere nede).

OBS: Dette er en fortolkning af Facebooks konkurrenceregler, og brugen heraf er derfor på eget ansvar. Facebooks promoverings vilkår er angivet her: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

Du må gerne bede brugerne:

  • Like et opslag på din side
  • Kommentere et opslag på din side
  • Lave et opslag på din side
  • Sende en besked til din side

Du må IKKE bede brugerne:

  • Dele et opslag
  • Tagge andre brugere i et opslag

I stedet kan du opfordre!

Du må gerne opfordre til at dele og like. Du kan f.eks. skrive: ”Du er velkommen til at dele og like vores side, men det er ikke et krav for deltagelse i konkurrencen”.

Efter Facebooks opdatering af deres retningslinjer må du i princippet gerne bede brugerne like din side, men lad være! Det eneste, du får, er en række nye følgere, som kun er interesseret i din konkurrence, fordi de kan få noget gratis. Dermed opnår du ikke en reel ambassadør for dit brand men sandsynligvis en følger, som du mister igen på et senere tidspunkt. Husk på, det oftest ikke handler om at have flest følgere, men om at have højt engagement, og det opnår du kun ved at have reelle følgere på din side.

Virker det ikke at opfordre brugerne til at like din side, kan du gøre det til et krav, at de skal like konkurrenceopslaget. Når først brugerne har liket dit opslag, kan du invitere dem til at like din side. Herfra er valget op til den enkelte bruger, om de vil tage imod din invitation og like din side.

Du må i princippet gerne opfordre brugerne til at tagge deres venner. Eksempelvis sniger mange rejsebureauer sig udenom reglerne ved at skrive ”Hvem vil du gerne have med ud at rejse?”. Dette er ”på den gode side af gråzonen”, som Kasper Bengtson fra bSocial formulerer det, men det kan samtidig skade dit brand, at brugerne ofte tagger venner, som muligvis ikke er interesseret i din konkurrence.

Tilkendegivelse

Tilkendegiv at konkurrencen ikke er associeret med Facebook. Brug evt. bSocials formulering: “Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet eller administreret af, eller associeret med Facebook. Ved afgivelse af tilladelser og informationer, gives disse til *VIRKSOMHED*, ikke til Facebook.” (https://bsocial.dk/blog/facebooks-konkurrenceregler/).

Jeg har selv anvendt følgende formulering, stærkt inspireret af bSocial:

”Denne konkurrence er ikke sponsoreret, støttet eller administreret af, eller associeret med Facebook”.

Husk desuden, at du altid skal følge generel markedsføringslov i Danmark.

Eksempler på lovlige Facebook konkurrencer

Et eksempel på en helt lovlig konkurrence fra Club Matas, hvor vinkel og præmie samt brand går op i en højere enhed.

 

Her et eksempel med typehusfirmaet, Lasse Larsen Huse, som udlodder et bon-fire, fordi det understøtter deres nye serie af typehuse med fokus på udelivet. Vinklen med haven understøtter ligeledes produktet og præmien.

 

Alle konkurrenceregler overholdes. Samtidig formår Føtex at få brugerne til at se videoen, når de skriver, at brugerne skal skrive dét fra videoen, som de helst vil vinde (samme princip kunne bruges til at lede brugerne ind på dit website).

Eksempl på ulovlige Facebook konkurrencer

Pilgrim Jewellery bryder Facebooks konkurrenceregler, når de både beder brugerne tagge en ven. Samtidig har de ikke en tilkendegivelse med.

Konkurrence på grænsen

Her mangler Nilens Jord en tilkendegivelse, og konkurrencen lever dermed ikke op til Facebooks konkurrencekrav.

Konsekvenserne ved overtrædelse af Facebooks konkurrenceregler

  • I værste fald: lukning af din Facebookside og alle tilhørende konti, inklusiv din personlige.
  • I de fleste tilfælde: Facebook advarer dig om, at din konkurrence ikke overholder deres retningslinjer, og beder dig ændre eller slette din konkurrence. At slette en konkurrence kan resultere i et stort antal utilfredse Facebookbrugere, og det kan i værste fald føre til en shitstorm, og følgere som ikke længere har tillid til dine konkurrencer og dit brand. Derfor gør du både brugerne og dig selv en tjeneste ved at overholde konkurrencereglerne.

Gode tips til konkurrencer på Facebook

Hvis præmien er lille

Baseret på de konkurrencer, jeg tidligere har sat i værk, har jeg erfaret, at i de konkurrencer, hvor præmien er lille, er der oftest flest deltagere, hvis der trækkes mere end én vinder. Annoncer derfor med, at du eksempelvis vil trække tre vindere. På den måde føler den enkelte bruger (dette er blot en gisnen), at deres vinderchance er større.

Trøstepræmie

Med oftest kun én vinder er der mange tabere. Giv derfor taberne (og alle andre) en trøstepræmie, det kunne f.eks. være en rabatkode til netop det produkt, som man kunne have vundet i konkurrencen.

Det er også en fordel for dig fordi du muligvis kan skabe ekstra salg herigennem.

Facebook, og ikke facebook

Husk at skrive Facebook med stort. Dvs. når du skriver noget alla, ”Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støtter eller administreret af, eller associerer med Facebook”, så skriver du Facebook og ikke facebook. Dette er ligeledes en del af Facebooks retningslinjer. Læs mere om, hvad du må og ikke må her: https://www.facebook.com/business/a/ad-review-process

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 4,83 out of 5)
Loading...
Avatar

About the Author: Melanie Møller-Baumann

Melanie er gæsteblogger på Seo Sem Specialisten. Hun er specialist i social media, hvor hun trækker fra sin store erfaring som social media planner hos Jugel & Co.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *