Få svaret på hvornår du skal poste på instagram i dette indlæg.

Hvornår skal man poste på instagram?

Du har måske været i tvivl om, hvornår du skal poste på Instagram, eller også er du i tvivl om, hvorvidt du bruger din energi bedst muligt på din Instagram indsats?

Men fortvivl ej.. Når du har læst færdigt her, vil du føle dig meget mere sikker i, hvornår på dagen du skal lægge dine posts for at opnå bedst engagement.

I dette indlæg vil jeg gå i dybden med, hvornår man skal poste på Instagram. Jeg vil både dele ud af egen erfaring og samtidig berøre relevante undersøgelser på området.

Men nok snak… lad os lære mere om Instagram.
Få svaret på hvornår du skal poste på instagram i dette indlæg.

Hvorfor er det så vigtigt at finde det rigtige tidspunkt?

Tilbage i 2016 annoncerede Instagram, at deres ellers kronologiske feed ville blive opdateret til en algoritme ligesom Facebooks. Det betyder, at Instagram nu prioriterer de opslag, der får højst engagement.

Det betyder kort og godt, at jo flere likes og kommentarer dit post får på kort tid, jo større reach får du.

Så hvis du opnår et stort engagement, idet du slår dit content op, signalerer du til Instagram, at det er et godt post, og så bliver det vist til flere.

DERFOR er det så essentielt, at du får postet dine opslag på det helt rigtige tidspunkt, så du får det nødvendige burst i starten.

Det bedste tidspunkt at poste på Instagram

Du håber måske på, at jeg bare slynger et tidspunkt ud, og så kan du planlægge alle dine posts dér, men så simpelt er det desværre ikke. At finde det bedste tidspunkt til sine Instagram posts kan være en længere proces.

Her kommer de generelle regler, som du kan følge som udgangspunkt:

  • Helt generelt så tjekker folk deres Instagram mere uden for arbejdstiderne. Derfor bør du planlægge dine opslag uden for normale arbejdstider.
  • Fra 11 til 13, hvor de fleste spiser frokost, vil du i mange tilfælde se et øget engagement.
  • Hvis dine budskaber egner sig bedre til aftenposts, så opnår du godt engagement mellem 19 og 21, hvor folk er ekstra aktive på Instagram.
  • Ifølge en undersøgelse fra Later, så er onsdag og torsdag de bedste ugedage at poste på i forhold til engagement. Det er også mine egne erfaringer.
  • Henvender du dig til BtB eller BtC? Det bør du overveje, hvis du vil tage weekenderne i brug. Henvender du dig til BtB, vil jeg anbefale dig at poste i frokostpausen i hverdagen.
  • Overvej hvilke moments dit budskab henvender sig til. Hvis du markedsfører morgenmadsprodukter, er det måske en god idé at poste tidligt om morgenen, hvor folk sidder med telefonen ved morgenbordet.

Lad os se ud over de generelle regler.

I digital marketing er konstant testing altid nødvendigt. Dérfor har jeg samlet tre timeframes som du bør prioritere i dine tests.

3 timeframes du bør teste når du poster på instagram

Lifewire præsenterer 3 overordnede tidsrammer her.

Disse rammer bygger på moments i løbet af dagen, som er helt essentielt for, at folk er aktive.

Jeg mener at du bør arbejde indenfor disse rammer når du tester dine tidspunkter.

  • Morgen 07:00-09:00 For de fleste mennesker er telefonen en fast del af morgenrutinen, og det samme er Instagram. Du bør overveje om din målgruppe hører til den ‘smartphone afhængige’ brugergruppe. Du kan også ramme dem, der pendler til skole eller arbejde med offentlig transport i dette tidsrum.
  • Frokostpausen 11:00-14:00 Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen. Lige præcis i frokostpausen vil folk rigtig gerne tjekke deres sociale medier, og det kan du få glæde af. Prøv dig lidt frem inden for det 3 timers interval, jeg har givet, og du finder det gyldne tidspunkt for dig.
  • Aften 17:00-21:00(Minus 18:00) Ja.. jeg ved godt, at det er et rigtig stort interval, og det beklager jeg. Desværre varierer folks rutiner om aftenen meget, og det gør svært at generalisere. Poster du klokken 17, kan du nå folk, når de kommer hjem fra en lang arbejdsdag. Du bør undgå klokken 18, hvor mange spiser aftensmad, men fra 19-21 vil du igen se rigtig godt engagement.

Test, test og test… og så tester du igen

Du bør udvælge dig et stykke software til at planlægge din posts. Det gælder ikke blot Instagram, men også alle andre social media aktiviteter.

Det er helt essentielt, at du ikke falder i fælden, hvor du poster dine opslag lige, når du har lavet dem. Det vil med garanti give dårlige resultater.

Jeg bruger personligt et system, der hedder buffer til at planlægge alle mine social media posts. Det hjælper mig med at teste, hvornår jeg skal poste på Instagram for at opnå det bedste engagement.

Hvis du er rigtig dedikeret, så laver du et spreadsheet(excel), hvor du hver eneste uge rykker dit opslag, og så noterer du antallet af kommentarer og likes. På den måde kan du begynde at krydsreferere og finde et tidspunkt, der virker særlig godt for dig.

Vær særligt opmærksom på at indholdet i opslaget ændrer sig, og derfor også påvirker hvordan opslaget performer. Derfor bør du også notere hvilket indhold og budskab dine posts indeholder.

Hvordan kan du undersøge din egen målgruppe?

Instagram, som er ejet af Facebook, er naturligvis interesseret i, at du skal få så meget ud af deres medie som muligt.

Derfor stiller de også selv et simpelt analyseværktøj til rådighed. Jeg møder dog ofte folk, der slet ikke ved, at det findes.

Her på billedet kan du se, hvordan du finder frem til det.

Det bedste tidspunkt at poste på Instagram

Det er forskelligt, hvilke oplysninger du kan se. Men som minimum vil du kunne se demografiske oplysninger for din målgruppe.

Bemærk: Du SKAL have minimum 100 følgere for at kunne se indblik på denne måde.

Herunder vil jeg kort vise hvilken data du kan se med Instagrams eget analyseværktøj:

Hvilket køn er mine instagram følgere
På dette billede ses statistik over kønsfordelingen af Instagram følgerne.
Hvor gamle er mine instagram følgere
Man kan også se hvilken alder ens Instagram følgere har.
Hvor er mine Instagram følgere fra?
Du kan også se hvor i landet dine følgere er fra, og hvornår på dagen de er mest aktive.

Har du lært hvornår man skal poste på instagram?

Hvis du kunne bruge dette indlæg, vil jeg sætte rigtig stor pris på, at du deler det med andre, som kunne have glæde af det.

Synes du, der manglede noget? Så skriv det i en kommentar og giv mig en chance for at tilføje det.

Vi ses til næste post! 🙂
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (18 votes, average: 4,83 out of 5)

Loading...

Relevante links:

Få styr på de vigtigste begreber i online marketing ordbogen her.

Du kan besøge Instagram her.

Du kan læse mere om annoncering på Instagram her.

Lær hvordan du selv SEO optimerer din hjemmeside.

Summary
Article Name
Hvornår skal man poste på instagram?
Description
Lær om de bedste tidspunkter at poste på Instagram for at opnå engagement.
Author
Publisher Name
SEO SEM Specialisten
Publisher Logo

About the Author: Asger Storebjerg

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten. Min mission er at offentliggøre min viden om SEO & SEM til alle dem der måtte være interesserede i at lære mere om online markedsføring.

You May Also Like

5 Comments

  1. Et rigtig fedt og brugbart indlæg. Det kunne være fedt hvis du lavede et lignende indlæg for andre sociale medier end instagram 🙂

    1. Tak for din kommentar 🙂
      Jeg er allerede igang med at lave lignende indlæg, som gerne skal komme online på bloggen indenfor den næste måned.

    1. Hej.
      Det kræver at du har en virksomhedskonto på instagram. Du kan ikke bruge det som en personlig bruger.
      For at finde det skal du trykke på ikonet oppe i højre hjørne, som vist på billedet i artiklen 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *