52 Google Ranking faktorer: Den Relevante Liste

Er du nysgerrig på Googles ranking faktorer?

Så læs med her…

Hvis du har lidt kendskab til SEO ved du nok allerede at Googles algoritme er kompleks, og indeholder flere hundrede ranking faktorer.

Nogle kender vi med sikkerhed, nogle identificerer vi gennem studier og andre gætter vi os til.

Jeg har forsøgt at samle en komplet liste af googles ranking faktorer her.

On-page ranking faktorer

Title tagget

Title tagget er noget af det vigtigste indhold på din side, kun overgået af selve brødteksten. Indholdet i tagget fortæller google kort og godt hvad siden handler om, og derfor er det vigtigt at have dit keyword så langt til venstre i tagget som muligt.

Det er også altafgørende for din klikrate i Google, da title tagget også vises i google resultatet [indsæt eksempel].

Søgeord i starten af title tagget

Ifølge flere studier, blandt andet baseret på data fra seo-giganten moz, så ranker din side bedre hvis det søgeord du optimerer efter findes i starten af title tagget.

Sørg for at sætningen giver mening for dine besøgende, men hav søgeordet så langt til venstre som muligt i dit title tag.

Søgeord i description tag

Description tagget, også kaldet meta beskrivelsen, fortæller google i dybden hvad din side handler om. Her er det en fordel at inkludere dit søgeord i beskrivelsen, men kun en enkelt gang.

Du kan også benytte dig af synonymer eller andre bøjninger af dit søgeord, for at undgå at google ser det som ‘keyword stuffing’.

Søgeordet findes i H1 tagget

H1 tagget er efter min mening i top 10 over ranking faktorer, og det er vigtigt at du tænker over indholdet i dit H1 tag på alle undersider.

Husk: Du må kun have et enkelt H1 tag på hver side.

Sørg for at inkludere dit søgeord i H1 tagget hvis det er muligt, men husk igen at indholdet skal være relevant og give mening for dine læsere.

Søgeordstæthed

Søgeordstætheden er en af de ranking faktorer som har ændret sig meget gennem tiden.

Der var engang hvor man blot kunne plotte sit søgeord ind overalt i teksten for at ranke, sådan er det ikke mere!

Hvad skal du så gøre?

Jo, du skal først og fremmest sørge for at dit indhold er relevant for læseren, og dækker emnet i dybden.

Derudover vil jeg anbefale at du har dit eksakte søgeord 2 gange i teksten, alt efter længden.

Det er også en rigtig god idé at benytte synonymer og andre bøjninger, så dit søgeord fremgår flere gange, men uden at det er det eksakte ord.

Længden af indholdet

Du har med garanti hørt nogen sige “content is king”, og det er sandt.

Lige nu er content vigtigere end nogensinde, fordi ingen kan snyde med godt content. Enten er ens indhold godt, eller også er det ikke, og det kan Googles algoritme sagtens finde frem til.

Mange studier har vist at længden af indholdet er en ranking faktor.

Jeg anbefaler at du aldrig poster sider med under 300 ord, og hvis du står og laver blogindlæg ligesom dette, så er indhold helt op til 1800 ord en rigtig god idé.

Men husk nu: Relevans frem for alt. Du skal kun skrive en lang tekst hvis det giver mening for læseren.

Søgeordet er den mest brugte frase på siden

Det anses for en ranking faktor at ens søgeord er det mest brugte ord på siden. Det illustreres ofte i en keyword cloud.

Jeg vil dog ikke anbefale at du går efter dette, da det nemt ender i keyword stuffing, og det er ikke godt for nogen.

Mon ikke google helt fjerner dette signal indenfor nærmeste fremtid.

Pagespeed

En af de helt store ranking faktorer er pagespeed, altså hvor hurtigt din side loader.

Denne faktor er særlig vigtig fordi det er også er altafgørende for dine besøgende at siden loader hurtigt.

Ifølge googles egne data, så forlader 40% en hjemmeside hvis den loader langsommere end 3 sekunder, og kravene fra brugerne stiger hver eneste dag.

Jeg anbefaler at du benytter Google pagespeed insights til at vurdere din pagespeed i en seo kontekst. Her bør du opnå minimum 85+ på desktop.

Når det kommer til den egentlige load speed bør du anvende pingdom tools til at optimere denne.

 

Dublicate content

De fleste SEO bureauer vil rive håret ud når det kommer til duplicate content.

Kort sagt, så vil identisk indhold skade din side, det gælder også selvom du synes du har skrevet indholdet lidt om.

Derfor bør du aldrig have den samme sætning mere end ét sted.

Dublicate content opstår også hvis du eksempelvis ikke har viderestillet www versionen af dit website til ikke www eller omvendt.

Canonical tag

Rel=Canonical tagget kan sikre dig imod dublicate content hvis du bruger det rigtigt.

Men pas på.

Mange bruger tagget forkert og det kan få store konsekvenser.

Kort sagt så fortæller tagget google hvilken side der er den ‘rigtige’ version af en hjemmeside, så selv hvis den eksisterer flere steder vil google kun læse den rigtige version.

Optimering af billeder

Det er altafgørende at dine billeder er SEO optimerede.

Brugerne elsker grafiske elementer fremfor lang brødtekst, som den du læser lige nu.

Dit billede sender signaler til google gennem fil navnet, alt teksten, title, description og billede teksten.

Alle disse ting bør du overveje nøje hver eneste gang du indsætter et billede.

Nyt og opdateret indhold

Google elsker at vise det nyeste og mest relevante indhold, derfor er det til din fordel hvis dit indhold er opdateret ofte.

Google noterer en dato ud fra dit indhold, der viser hvornår det sidst er redigeret, og denne dato viser både brugerne og google hvorvidt dit indhold stadig er relevant.

Store indholds opdateringer

Google holder også øje med hvor meget du opdaterer dit indhold.

Hvis du blot ændrer et par ord hist og her har det ikke den store effekt, men hvis du derimod fjerner eller indsætter hele sektioner viser du google at du virkelig går op i at servere det bedste indhold for dine læsere, og det bliver du rewarded for.

Historisk opdateringsoversigt

Det er også relevant hvor ofte du har opdateret dit indhold over tid.

Hvis du redigerer og opdaterer indhold hver eneste uge, så viser du google at indholdet virkelig er vigtigt for dig, og at du går op i at holde det nyt og spændende.

Søgeord i starten af indholdet

En hovedregel er at dit søgeord altid skal kunne findes indenfor de første 100 ord i dit indhold.

Det viser at netop dette søgeord er relevant for artiklen.

Underoverskrifter med søgeord

Jeg ser alt for mange hjemmesider som slet ikke benytter H2 og H3 tags, og det er virkelig en skam.

Overskrifter hjælper dine læsere til at overskue dit indhold, men det hjælper også google til at forså indholdet af hver sektion.

Derfor er det en god idé at benytte overskrifter på logiske steder, og gerne inkludere sit søgeord eller et synonym.

Ordenes rækkefølge

Et direkte match mellem en google søgning og en sætning på dit site vil generelt ranke højere.

Hvis en bruger søger på “seo optimering teknikker”, vil en side med sætningen “teknikker til seo optimering” ranke dårligere end en side der eksakt matcher “seo optimerings teknikker”.

Derfor er det ekstremt vigtigt at du husker at researche hvad dine brugere søger efter. Keyword research er et uundværligt step i dit SEO arbejde.

Linkbuilding

Antallet af indgående links (tilføj root domains #81)

Selvom linkbuilding som SEO strategi er på tilbagetog, og mange mener at linkbuilding er helt dødt, så kommer man ikke udenom at en sides pagerank stadig er altafgørende for positionen i søgeresultaterne.

En høj pagerank opnås ved at modtage links fra andre kilder på nettet, og antallet af links siger noget om hvor høj autoritet din side har.

Kvaliteten af indgående links

Når nu linkbuilding har ændret sig så meget skyldes det at det ikke længere er antallet af links der er vigtigst, men derimod kvaliteten af de links du modtager.

Hvad skal jeg så gøre?..

Du skal ikke bygge en masse spam links som man gjorde for 10 år siden, du skal derimod opbygge kvalitets links fra anerkendte kilder.

Google går meget op i diversiteten af ens linkprofil. Det vil sige at du skal have backlinks fra kilder af alle størrelser.

Udgående kvalitets links

Du har garanteret hørt at du ikke skal linke ud til andre, fordi så afgiver du din “seo juice” til dem.

Men så simpelt er det ikke..

Hvis du skriver et blogindlæg og linker til kilder af høj kvalitet vil det være et signal til Google om at dit indhold bygger på andre kilder af høj kvalitet.

Min hovedregel er:

Aldrig link til en side der ranker for det samme som dig, men link gerne til kilder med høj autoritet.

Emnet på siden du linker til

I googles annonceringssystem inddeler de alle websites i emne grupper, alt efter hvad de handler om.

Google bruger emnet på de sider du linker til, for nemmere at forstå emnet på din egen side.

Hvis din side ranker for ordet ‘biler’, og du linker til en biograf side, kan det hjælpe google til at forstå at du taler om filmen ‘biler’, men linker ud derimod til et bilmagasin er det tydeligt for google at du taler om biler man kører i.

Antallet af udgående links

Som jeg har sagt før anbefaler jeg aldrig at du linker til siger som ranker for det samme som dig.

Det er særlig vigtigt at mestre brugen af ‘follow’ og ‘no follow’ links.

Hvorfor tænker du?..

Hvis du har alt for mange follow links fra din side risikerer du at tabe på din egen pagerank.

Broken links

Et “broken link” er et link der ikke længere rammer en placering på hjemmesiden, og derfor returnerer en 404 side.

Hvis du har mange døde links fortæller det google at du ikke længere opdaterer og prioriteret indholdet på siden.

Det gælder både interne links på din side, men også de links du modtager fra eksterne kilder.

Sørg derfor at have et tool til at holde øje med eventuelle broken links.

Generelt for mange links

Man ser ofte hos bloggere at de har alt for mange links i deres tekst.

Hvis din side er spækket med links fjerner det fokus fra dit primære indhold, og det ønsker hverken du eller google.

Toxic links

Links fra dårlige sider eller spam kataloger kan nemt skade din sides rankings.

Derfor bør du bruger google search console til at disawow alle links som du ikke kan stå inde for.

Nofollow links

Selvom Google ikke følger links med nofollow attributten, så er de stadig relevante.

Du skal nemlig sørge for at have en divers linkprofil, og ville det ikke se underligt hvis du udelukkende havde links med follow?

Så husk at have lidt af det hele.

Links midt i indholdet

Links der bliver fundet midt i indhold har generelt højere værdi end links i slutningen af teksten, eller links der står for sig selv.

Links i starten af siden

En lille faktor, men alligevel værd at tage med.

Et link har generelt højere værdi hvis det findes tidligt på siden.

De links du ser i slutningen af en side har altså lavere værdi end et godt kvalitets links i midten af teksten i begyndelsen.

Content SEO

Originalt indhold

Om dit indhold er originalt har stor betydning for om du ranker.

Hvis der allerede er indexeret en side med stortset samme indhold vil dit indhold ranke lavere, indtil brugersignaler fortæller google at dit indhold er bedre end det der originalt rankede højst.

Tænk derfor over hvor originale dine posts er.

Brug af Multimedia

Sørg for at inkludere billeder, video og andre kreative elementer i dit indhold.

hvorfor..

Fordi det holder dine brugere længere på siden, og dermed sender et signal til google om at indholdet er relevant for deres søgning.

Bullet points, nummererede lister og overskrifter

Sørg for at benytte bullet points og nummerede lister.

Det deler dit indhold op i flere dele og gør det mere letlæseligt for brugeren.

Henvisning til supplerende indhold

Hvis du skriver på en blog kan det være en god idé i dine posts at linke til godt supplerende indhold.

Skriver du eksempelvis om skihytter i sverige kan du linke til en valutaberegner.

Det er ting som viser google at du forsøger at hjælpe dine brugere bedst muligt med at få besvaret deres søgning.

Korrekturlæsning

Der er tvivl i SEO miljøet om hvor stor betydning denne faktor har.

Men uanset hvad så er det en god idé at undgå stavefejl, og huske korrekt tegnsætning. Det viser google at indholdet er af høj kvalitet.

Indholdsniveau

Google laver et estimat af hvor ’svært’ eller ‘let’ det er at læse indholdet på din side.

Hvad google præcis bruger estimatet til er usikkert.

Nogle mener at google ranker middelniveau tekst højst fordi det appelerer til en større gruppe mennesker, men henvender du dig til forskere er et avanceret læsningsniveau afgørende. Henvender du dig derimod til unge og børn er et lavere læseniveau et godt signal til google.

Kontakt os side

Sørg for at have en kontakt os side på din hjemmeside.

Det er også en fordel at have kontaktinformationer og CVR nummer i footeren.

At dine kontaktinformationer står tydeligt fremme viser google at du står inde for dit indhold, og at dine læsere frit kan kontakte dig.

Desuden er det (måske) en fordel hvis dine kontaktoplysninger matcher dine whois informationer.

Youtube videoer

Youtube videoer får lidt særbehandling i googles søgeresultater.

Det skyldes naturligvis at Google ejer youtube, og derfor foretrækker at vise videoer fra youtube fremfor eksempelvis vimeo eller andre tjenester.

Det kan du udnytte ved at bruge youtubevideoer på din side, og have en god opsat kanal.

Teknisk SEO

Mobil- & tabet optimeret website

En af de vigtigste ranking faktorer i 2017 er mobilvenlighed.

Google kommer med massive updates der straffer alle sider som ikke har en mobiloptimeret version af deres hjemmeside.

HTML fejl

HTML fejl i din kode viser google hvor god kvalitet din side er.

Har du mange HTML fejl vidner det om dårlig kode, og dermed dårligere placeringer.

Sørg for at din kode kan valideres i W3C.

Hjemmesidens struktur

En god sidestruktur er afgørende for din sides kvalitet.

Jo nemmere det er for google at læse og forstå din side, jo bedre ranker du, og den nemmeste måde for google at forstå din hjemmeside er hvis du har en god struktur på siden.

SSL certifikat & HTTPS beskyttelse

Google har bekræftet officielt at de anser brugen af SSL certifikat som en rankingfaktor.

Det vil sige at din side skal kommunikere på en krypteret forbindelse, gennem et SSL certifikat.

Det kan du læse mere om her.

Sitemap.xml

I relation til den ovenstående er det en god idé at have et sitemap på sin side.

Det skal ligge således:

www.mitdomæne.dk/sitemap.xml

Og så skal du huske at indsende dit sitemap til Google search console hver gang du laver ændringer i strukturen på dit website.

Breadcrumbs under navigationen

Det er oldschool, og nogen kan lide det mens andre ikke kan

men..

Flere kilder verificerer det som værende en SEO faktor om du anvender breadcrumbs på sin side.

Det hjælper brugerne til nemt at finde rundt på siden.

URL længde

Anno 2017 er der ingen tvivl om at lange URLs er døde.

Du skal kort sagt opnå en kort url, så simpelt er det.

Den bedste url vil være: www.minside.dk/mit-keyword

Så undgå at lade wordpress skrive lange urls med datoer og kategorier, hvilket leder til næste faktor:

URL sti

Sørg for at have dit søgeord så langt til venstre i din url sti som muligt.

Ligesom ovenstående, så kræver en kort url også at du prioriterer dit søgeord som det første i din url.

Søgeord i URL

Der var engang hvor folk hoppede og dansede hvis de fik fat i et domæne som seo.dk, fordi de ville ranke for SEO.

Sådan hænger det ikke sammen mere, så lad være med at vælge domæne baseret på dit keyword.

Men husk alligevel at inkludere dit søgeord i url’en.

Domæneautoritet

Hvis alle faktorer er konstante vil autoriteren af domænet være afgørende for hvilken side der ranker højst.

Domæneautoritet er en af de ældste ranking faktorer som der ikke kan stilles tvivl ved.

Side autoritet

Med Moz’ tool kan du finde din estimerede side og domæneautoritet.

Din side autoritet fortæller noget om hvor høj autoritet den enkelte side har på dit website.

De sider du forsøger at ranke skal gerne have den højeste side autoritet.

Hjemmesidens alder

Google elsker friskt content, men de elsker også autoritære kilder.

Derfor vil en hjemmeside som har eksisteret i mange år performe bedre end en helt ny hjemmeside.

MEN:

Det gælder kun såfremt den “gamle” hjemmeside hele tiden opdateres med nyt og spændende indhold.

ALT tags.

ALT tags på dine billeder fortæller både google om billedet, og dets funktion på din side.

Sørg derfor for at skrive informerende ALT tekster, og inkluder genre dit søgeord.

UX og Usability

Brugervenlighed

Helt konkret, så vil dine rankings blive afgjort af hvor nem din side er at bruge for dine brugere.

Google vurderer hvor hurtigt en bruger vender tilbage til søgeresulaterne og anvender det som en måleenhed for hvor godt dit content besvarede brugerens spørgsmål.

Analytics & webmaster tools

Her kommer et af de store tvivlsspørgsmål på banen.

Nogle mener at brugen af de to værktøjer giver bedre rankings. Dels fordi de hjælper dig til at forbedre din side, men også fordi Google muligvis bruger data fra din analytics til bedre at vurdere brugersignaler.

Men..

Det er ikke bekræftet, så hvad tænker du?

Anbefalinger og brugereviews

Brugersignaler gennem anmeldelser på din egen side og partner sites kan fortælle google hvor glade brugerne er for dit site.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (15 votes, average: 4,33 out of 5)
Loading...

 

Asger Storebjerg Forfatter

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten. Min mission er at offentliggøre min viden om SEO & SEM til alle dem der måtte være interesserede i at lære mere om online markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *