google shopping description

Sådan optimeres Google Shopping Description

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Læsetid: 5 minutter

Indhold: I dette indlæg kan du forvente at få grundlæggende retningslinjer og konkrete tips til hvordan du optimerer dine beskrivelser i Google Shopping feeds.


Rent teknisk så tillader Google 5.000 tegn i en produktbeskrivelse.

Man skal dog ikke være et geni for at regne ud at ingen læser så lange beskrivelser. Ønsker man at læse så deltaljeret om et produkt, sker det sandsynligvis på shoppens hjemmeside.

Produktbeskrivelsen er et obligatorisk felt, for at kunne vise produkter i Google Shopping.

De fleste ser Shopping annoncer direkte i søgeresultaterne, hvor det eksempelvis ser sådan ud:

Optimering af produkt beskrivelser google shopping

I dette tilfælde er beskrivelsen af produktet ikke engang synlig.

Nogle brugere klikker dog på fanen “SHOPPING”, og kommer til denne visning:

Google shopping description optimering

Her vises produktet med en beskrivelse på 124 tegn.

Hvor mange tegn der rent faktisk vises er varierende, men det står klart at den del af beskrivelsen som brugeren skal læse, er nødt til at være meget kort og præcis.

Hvor lang skal product description være?

De 5.000 tegn som Google tillader kan være fint på din webshop, hvor du arbejder med søgemaskineoptimering.

Jeg vil dog anbefale at du holder dig indenfor 400-1.000 tegn når vi taler om beskrivelsen i dit produktfeed.

Det vil dig stadig være gældende at næsten ingen læser længere end de 120-150 tegn der er synlige.

Derfor har resten af din beskrivelse et andet formål, nemlig at sikre at dit produkt vises på de rette søgninger.

Hvad skal en product description indeholde?

Tænk på at opstille din information i et prioriteret hierarki.

På den måde bliver de vigtigste oplysninger vist først, uanset hvor meget af beskrivelsen brugeren læser.

Samtidig vil Shopping algoritmen lægge størst vægt på de informationer der kommer først.

Forsøg at inkludere så mange af disse informationer som muligt:

  • Brand (hvis produktet har et brand, ikke din virksomheds brand)
  • Produkt type (det du ville søge på for at finde den type produkt)
  • Målgruppen for produktet (Til børn, herre, dame osv.)
  • Model nr. (hvis der er flere forskellige modeller)
  • Tekniske specifikationer (vigtig ved teknologi)
  • Specielle features (det der adskiller produktet fra lignende produkter)
  • Størrelse (vigtig ved tøj)
  • Materiale (hvad er produktet lavet af)
  • Farve (vigtig ved tøj)
  • Designer (Ved tøj og interiør)

Undgå at bruge følgende i beskrivelsen:

  • Dit virksomhedsnavn
  • Links
  • STORE BOGSTAVER
  • Tilbudsinformation
  • Information om betaling, fragt osv.

Beskrivelsens betydning for synligheden i Google Shopping

Da brugeren sjældent læser beskrivelsen i fuld længde, betyder der også at en stor del af teksten er skrevet til Google frem for brugeren.

Product description er en af de vigtige elementer som hjælper AdWords med bedre at matche dine produkter med relevante søgninger.

Ved at forbedre din beskrivelse kan det altså have positiv indvirkning på din CTR og generelle performance, fordi Google i nogle tilfælde vil se dit produkt som værende mere relevant.

Det kan også påvirke din generelle synlighed, da en længere beskrivelse åbner op for flere relevante søgeord dit produkt kan blive vist på.

Googles egne anbefalinger til product description

Du kan læse Googles anbefalinger her.

Her får du også en kort gengivelse:

  1. Du skal altid inkludere en retvisende beskrivelse af produktet, og sikre at det matcher med den måde du beskriver produktet på landingsiden.
  2. Du skal undgå at inkludere kampagnebudskaber som “gratis fragt” i teksten. Undgå også specielle tegn og STORE bogstaver.
  3. Du skal kun angive oplysninger specifikt om netop det produkt. Undgå alt andet information.

HUSK at teste dine beskrivelser, ligesom alt andet du gør indenfor digital marketing. Kun ved at teste ved du med sikkerhed hvad det er “rigtigt” at gøre.

About the Author: Asger Storebjerg

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten. Min mission er at offentliggøre min viden om SEO & SEM til alle dem der måtte være interesserede i at lære mere om online markedsføring.

You May Also Like

2 Comments

  1. Hejsa,

    Description bliver hentet direkte fra ens shop, hvis feedet er opsat sådan – men hvor meget må man ændre dels i titlen af produktet og dels i produktbeskrivelsen ift. det, som der reelt set står på ens webshop?

    1. Hej Kristian.
      Det er korrekt at informationen oftest kommer fra webshoppen, vi bruger dog et feed-optimeringstool til at ændre på data før det uploades til merchantcenter.

      Mht til hvor meget man kan afvige, så er det vigtigste at de fast definerede felter stemmer 100% overens med det der står på shoppen.

      Titlen og beskrivelsen kan man dog optimere så meget man vil, så længe man overholder retningslinjerne i dette indlæg. Det følger der naturligt at produktets beskrivelse skal være retvisende for produktet.

      Håber der var svar, ellers skal du endelig spørge.

      Mvh. Asger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *