Facebook konkurrence eksempler

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...

 

Er du ikke helt sikker i Facebooks konkurrenceregler?

I dette indlæg får du eksempler på lovlige Facebook konkurrencer, som følger reglerne anno 2018.

Facebooks konkurrenceregler anno 2018

Du må gerne bede brugerne:

  • Like et opslag på din side
  • Kommentere et opslag på din side
  • Lave et opslag på din side
  • Sende en besked til din side

Du må IKKE bede brugerne:

  • Dele et opslag
  • Tagge andre brugere i et opslag

Du må i princippet gerne bede brugerne like din side, men lad være – det giver kun useriøse følgere, som udelukkende interagerer for præmiens skyld.

Du skal desuden huske en tilkendegivelse af, at Facebook ikke er associeret med konkurrencen. Du er velkommen til at bruge følgende formulering:

”Denne konkurrence er ikke sponsoreret, støttet, administreret af eller associeret med Facebook”.

Her får du en række eksempler på lovlige Facebookkonkurrencer:

facebook konkurrence eksempler

X Factor – DR udlodder to billetter til deres liveshows, som brugerne kan vinde ved at kommentere i kommentarfeltet på konkurrenceopslaget. Således formår DR at opnå interaktion med konkurrenceopslaget, hvilket er det, du bør stræbe efter. Præmien er angivet allerede i første linje, hvilket kan være en fordel, når præmien ikke er at se på konkurrencebilledet.

Derudover har de en tilkendegivelse af, at Facebook ikke er associeret med konkurrencen. Alle konkurrenceregler overholdes dermed.

For nogle virksomheder på Facebook kan det være en ulempe, at konkurrencebilledet indeholder så meget tekst som i dette eksempel, da opslaget enten ikke kan boostes, eller fordi boostet bliver meget dyrt. Men ved du på forhånd, at din konkurrence skal være 100 % organisk, kan en konkurrence som X Factor – DR’s sagtens fungere. Dog bør du være opmærksom på, at tekst sjældent er dét, som fanger brugerne – det gør video derimod. Typisk hører den tunge tekst til i selve opslaget.

Facebook konkurrencer eksempler på

Mette Blomsterberg engagerer brugerne ved at lokke dem ind på sit website og finde det produkt, de ønsker sig mest, for derefter at skrive navnet på produktet eller linke til det i konkurrenceoplaget. Således skabes der også trafik på dit websit, smart! Udnytter du retargeting på Facebook, har du mulighed for at målrette mod netop disse besøgende, igen og igen. Trafikken til dit website kan dermed ikke kun lede til salg lige nu – men også i fremtiden!

Derudover er der brugt en tilkendegivelse af, at konkurrencen ikke er sponsoreret eller associeret med Facebook, og reglerne overholdes således.

Mette Blomsterberg kører en personlig stil, som kan fungere for nogle brands. Bemærk bl.a. hvordan hun deler opslaget i to: den personlige del, hvor hun ønsker følgerne “pøj pøj” med konkurrencen, og den mere formelle del, hvor konkurrencebetingelserne og tilkendegivelsen er placeret. Uanset hvilken stil man har, kan det være fordelagtigt at markere konkurrencebetingelserne tydeligt, hvilket her er gjort med en kort linje.

Amison eksempel på facebook konkurrence

Amisol Travel dk overholder Facebooks konkurrenceregler ved at bede brugerne skrive, hvem de gerne vil tage med på ferie. De kræver således ikke, at brugerne tagger en Facebookven, men opfordrer indirekte til det.

Derudover har de en kort tilkendegivelse med, som er udemærket. Bemærk, hvordan denne og konkurrencebetingelserne også her er markeret tydeligt, denne gang med en stjerne*.

Amisol Travel dk kunne have udnyttet den oplagte mulighed for at lede brugerne over på deres website ved at sætte et link, evt. i bunden af opslaget, hvor brugerne kunne købe rejsen eller læse mere om den.

ditnybyggeri konkurrence på facebook

Dit Nybyggeri beder brugerne deltage ved at skrive et kvalitativt svar i en kommentar, og de har desuden en fin tilkendegivelse. Således er konkurrencereglerne overholdt – nemt, ikke?

Man kan diskutere, hvorvidt det er i orden at offentliggøre vinderen i opslaget. Lidt hårdt sagt, så rager det ikke de andre deltagere, hvem der vandt konkurrencen ;-). At der her netop informeres om det på forhånd, og at præmien er en biograftur (dermed ikke en stor og dyr præmie), taler for, at det i dette tilfælde kan gå an, men ellers bør du altid undgå at offentliggøre navne uden at have fået vedkommendes tilladelse. Skriv i stedet direkte til vinderen og informer i konkurrenceopslaget om, at “vinderen er fundet og kontaktet”.

facebook konkurrence eksempler på lovlige konkurrencer

Kærgården har gjort ”upload af et screenshot i kommentarfeltet” til et krav for deltagelse, hvilket overholder Facebooks konkurrenceregler, da man gerne må bede brugerne kommentere i konkurrenceopslaget.

Det ses ikke på screenshottet her, men Kærgårdens billede er faktisk et 360 graders billede, som vil “ryste”/bevæge sig, når brugerne scroller henover. Brugerne bliver dermed tirret til at kigge sig om på billedet.

Kærgården har linket til sine konkurrencebetingelser, hvori det fremgår, at Facebook intet har med konkurrencen at gøre, hvormed konkurrencereglerne er overholdt.

Ulempen ved “upload et screenshot” -konkurrencer er, at brugerne kan kopiere hinandens screenshot og dermed selv undgå at interagerer yderligere med konkurrenceopslaget. Man kan forsøge at undgå det ved at søge efter en kvalitativ mening fra deltageren. I Kærgårdens tilfælde kunne det have været et billede af flere af deres produkter, hvormed de bad brugerne tage et screenshot af det produkt, de synes bedst om.

 

Nu ved du, hvordan du laver en lovlig Facebookkonkurrence. Men hvordan laver du så en god Facebookkonkurrence?

Det kan du læse alt om her, hvor du desuden kan se flere eksempler på Facebookkonkurrencer: Best practice for konkurrencer på Facebook.

Bruger du Instagram i din markedsføring? Så læs vores populære indlæg om hvornår du skal poste på Instagram.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...

About the Author: Melanie Møller-Baumann

Melanie er gæsteblogger på Seo Sem Specialisten. Hun er specialist i social media, hvor hun trækker fra sin store erfaring som social media planner hos Jugel & Co.

You May Also Like

2 Comments

  1. Hejsa. Kan jeg smart og lovligt lave en konkurrence kun afgrænset en bestemt målgruppe? F.eks. afgrænset alene til beboerne i den bydel, som vores grundejerforening dækker?
    Jeg forestiller mig, at deltagerne ud over at svare på et spørgsmål også skriver deres adresse i kommentarfeltet – god/dårlig ide?

    1. Hej Thorkil.

      Tak for din besked, jeg vil forsøge at besvare den så godt som muligt.

      Det er ikke min opfattelse at du lovligt kan undgå at folk fra andre områder deltager.
      Men jeg vil anbefale at du laver en konkurrence med en præmie som kun er anvendelig hvis man bor netop i det område, eksempelvis gave kort til en lokal restaurant. Så sorterer du de fleste andre fra.

      Og så vil det være en god idé hvis du gennem facebook booster din konkurrence, men KUN til folk som bor netop i det afgrænsede område.

      Det skulle gerne give dig den ønskede effekt 🙂

      Pas på med at få folk til at skrive deres adresse i kommentarfeltet, det er personfølsomme oplysninger.

      Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *