google display banner formater og størrelser

Display banner størrelser i Google Ads (formater og specifikationer)

Google Display Netværk (også kaldet GDN) er oplagt for de fleste virksomheder der vil udvide deres marketingmix med større reach og stærke målretningsmuligheder.

Når du arbejder med display annoncering i Google er der 2 primære faktorer som afgør om din kampagne får succes:

  1. Kreativet (dine bannere)
  2. Målretningen

I denne artikel fokuserer vi på bannerne, mere præcist hvilke størrelser du skal have produceret.

Hver eneste gang nogen skal briefe på en display kampagne, står de nemlig med den præcis samme udfordringer og spørgsmål:

  • Hvilke bannerstørrelser kan man bruge i Google Display?
  • Hvilke bannerformater performer bedst?
  • Hvor mange størrelser skal jeg have produceret?
  • Hvor meget må banneret fylde?
  • Hvilket format skal mine bannere laves i?

De spørgsmål forsøger jeg at besvare i denne artiklel.

Hvilke bannerformater kan jeg bruge i GDN?

Herunder har du en “komplet” oversigt over de forskellige størrelser du kan uploade til GDN. Der findes desuden nogle formater som er specifikke for den enkelte region.

Hvis du ikke har ressourcerne til at producere alle størrelse, kan du læse længere nede hvilke formater du skal prioritere:

Kvadrat og rektangel 
200 × 200Lille kvadrat
240 × 400Lodret rektangel
250 × 250Kvadrat
250 × 360Tredobbelt bredformat
300 × 250Indlejret rektangel
336 × 280Stort rektangel
580 × 400Netboard
Skyskraber 
120 × 600Skyskraber
160 × 600Bred skyskraber
300 × 600Halvsidesannonce
300 × 1.050Stående format
Leaderboard 
468 × 60Banner
728 × 90Leaderboard
930 × 180Topbanner
970 × 90Stort leaderboard
970 × 250Billboard
980 × 120Panorama
Mobil 
300 × 50Banner til mobilenheder
320 × 50Banner til mobilenheder
320 × 100Stort banner til mobilenheder

Hvilke bannerformater performer bedst i Google:

Du bør som minimum producere 5 formater. Hvis du skal nøjes med 5 formater anbefaler jeg at du vælger disse:

  • 300 x 250 – Medium Rectangle
  • 336 x 280 – Large Rectangle
  • 728 x 90 – Leaderboard
  • 300 x 600 – Half Page
  • 320 x 100 – Large Mobile Banner

Har du derimod mulighed for at lave et lidt større antal bannere, kan du gå med nedenstående liste:

  • 250 x 250 – Square
  • 200 x 200 – Small Square
  • 468 x 60 – Banner
  • 728 x 90 – Leaderboard
  • 300 x 250 – Inline Rectangle
  • 320 x 100 Large Mobile Banner
  • 336 x 280 – Large Rectangle
  • 120 x 600 – Skyscraper
  • 160 x 600 – Wide Skyscraper
  • 300 x 600 – Half-Page Ad
  • 970 x 90 – Large Leaderboard

Specifikationer – hvor meget må bannere fylde i Google Display

Den maksimake filstørrelse for alle bannere du hoster gennem GDN er 150 kB. Denne grænse kan man ikke gå på kompromis med.

Ønsker du at vise mere komplicerede bannere som fylder mere, så skal du hoste det andetsteds, og eksempelvis købe ind gennem Google Display 360.

Filformat for display bannere

Som standard kan du vise dine display bannere i disse formater:

.GIF, JPG, PNG

Enhver annoncør som vil have succes med display annoncering er dog nødt til at anvende såkaldte HTML5 bannere, som eksempelvis kan godes i Google Web Designer som er gratis at bruge og tilmed har skabeloner du kan bruge til dynamisk produktannoncering.

For at få adgang til at vise HTML5 bannere i din konto skal du først overholde disse krav:

  • Kontoen har været aktiv i over 90 dage.
  • Det samlede forbrug i hele kontoens levetid er over 9.000 USD (eller et tilsvarende beløb i lokal valuta).
  • Kontoen har en god historik mht. overholdelse af politikker.

Kilde: https://support.google.com/google-ads/answer/1722096?hl=da

Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten, og her på siden deler jeg ud af min viden om digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos No Zebra.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *