3 ting jeg lærte om influencer marketing ved selv at blive “influeret”..

Du kender det nok.. du ved at influencer marketing kan et eller andet.. du har bare svært ved at finde ud af hvad, og præcis hvad der adskiller de succesfulde kampagner fra de som blot er spild af alles tid og penge.

Jeg har selv arbejdet med mange kunder som har haft stor succes af at benytte influencers i deres markedsføring, men ikke alle cases er lige gode.

Men så i dag slog det mig.. jeg endte med selv at købe en ydelse:

Ja, på grund af en influencer..

Og lige i dette øjeblik spurgte jeg mig selv: Hvorfor?

Her får du svaret.

Casen: Zetland og Hva’ så podcast

Før du får de 3 punkter, kræver det en ultra kort forklaring af casen.

Jeg har igennem et års tid overvejet at abonnere på onlineavisen Zetland, men jeg har aldrig truffet beslutningen om at tage skridtet. Det er på trods af at Zetland har jagtet mig med retargeting budskabet efter alle kunstens regler i hele perioden.

Men for et par uger siden hørte jeg en episode af Christian Fuhlendorffs podcast (HVA SÅ?!). Jeg har hørt podcasten i mindst 6 måneder, hvor der nærmest aldrig har været noget sponsoreret indhold. Men så talte han pludselig om Zetland, hvilket er hele årsagen til at jeg nu er betalende kunde hos dem.

influencer kampagne mellem zetland og hva så podcasten

Lad os så dykke ned i de 3 ting jeg lærte af min oplevelse:

1. Gentagelse af afgørende – tænk langsigtet, det er troværdigt

Ofte når influencers omtaler brands gør de det én, maks to gange og uden den store overbevisning. Det er fint til at få brandet ud, men det sælger ikke produktet og opbygger troværdighed.

Da han først omtalte Zetland, satte det nogle tanker i gang, men jeg var ikke klar til at træffe det endelige valg.

Idéen om et abonnement på Zetland bliver hængende, og jeg mindes om det hver gang jeg hører podcasten. Men så pludselig i går, da jeg hørte en ny episode af podcasten nårede jeg punktet: NU var jeg klar til at købe, og det gjorde jeg.

Læringen: Hvis dit produkt/ydelse har en købsrejse på mere end 24 timer, skal du lave samarbejder med en influencer over længere tid, så der er tid til gentagende eksponering og opbygning af tilliden. Det er unikt hvornår den enkelte person bliver klar til at købe, og derfor skal du blive ved med at være til stede i lang tid efter første eksponering.

2. Den rette influencer er vigtigere end antallet af følgere

Mange virksomheder kommer fejlagtigt til at fokusere på antallet af følgere som den primære parameter når der udvælges influencers. Det er desværre lidt som at fokusere på reach i en Facebook kampagne.. du kommer ikke til at tjene penge på din annoncering.

Grunden til at denne kampagne virkede så godt på mig, skyldes at både podcasten og Zetland høres af de samme personer og af samme årsager. Det handler nemlig om nysgerrighed og ønsket om at blive klogere på sin omverden. Ligesom når Fuhlendorff går tur med en forsker, giver Zetland samme mulighed for læring.

Christian er altså den perfekte ambassadør for produktet, da alle som hører hans podcast også vil være relevante kunder for Zetlands produkt.

Derudover er Christians troværdighed utrolig vigtig for relevansen. Han tydeliggør at han selv abonnerer på Zetland, og kan derfor trække på sine egne autentiske fortællinger om hvorfor han vælger at få sine nyheder herfra.

Læringen: Start med at finde den rette influencer som både deler din målgruppe, men også er autentisk og rent faktisk er vild med dit produkt, ikke bare dine penge. En influencer som gladeligt betaler for dit produkt i forvejen, er meget mere værd end end der bare får produktet gratis og skal lave noget indhold om det.

3. Vær åben og ærlig om samarbejdet, og gør det godt for alle parter

I disse tider hvor der er fokus på manipulation af søgemaskiner, falsk reklame og ulovlig brug af influencers er forbrugerne mere og mere opmærksomme på at den pågældende influencer bliver betalt for at sige pæne ting om dit produkt eller ydelse.

De gamle dage hvor man bare kunne sende et produkt til 100 influencers er ovre, nu handler det om længerevarende dedikerede samarbejder, som gavner begge parter.

Det jeg lærte fra Zetlands kampagne var, at Christian helt åbent fortalte hvor mange penge han får hvis man signer op, og hvordan det støtter podcasten så han fortsat kan udgive 2 afsnit hver eneste uge.

Faktisk var det først i det afsnit hvor han fortalte hvad han fik ud af samarbejdet, at jeg blev trigget til at gennemføre “købet”.

Derudover er kampagnen konstrueret således at man skal tilgå en specifik URL, hvor at støtte podcasten, og dér får man samtidig en velkomstrabat.

Af samme årsag fungerer kampagnen super godt: Christian får støtte til podcasten, jeg får en velkomstrabat og Zetland får en ny kunde.

Læring: Når man kommunikerer helt åbent om forholdet i samarbejdet med influencers får man også tillid fra forbrugeren, hvilket er utrolig vigtigt i disse tider. Samtidig er det nemmere at få glæde af influencerens autenticitet, når først alle parter “spiller med åbne kort”.

Hvad tror du skaber en succesfuld influencer kampagne?

Ovenstående er blot 3 elementer som har har identificeret i denne case. Hvad tror du er de afgørende faktorer for om en influencer kampagne kommer til at fungere godt?

Skriv herunder i en kommentar 🙂

Avatar

About the Author: Asger Storebjerg

Velkommen til min blog hvor jeg deler ud af min viden inden for digital marketing. Til daglig arbejder jeg som paid search lead og digital marketingkonsulent hos e-handelshuset No Zebra i Århus. Jeg skriver om næsten alle discipliner indenfor markedsføring, og bloggen her er min genvej til at konkretisere min faglige viden ved at få det ud på skrift. Jeg håber at denne artikel kan skabe værdi for dig.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *