On-page SEO (2017) – Den simple guide til godt content

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 4,86 out of 5)
Loading...

Der er flere områder indenfor SEO som du skal mestre for at få succes med søgemaskineoptimering. Hvis du spørger mig, er de tre vigtigste:

  1. On-page SEO
  2. Teknisk SEO
  3. Linkbuilding

I denne guide vil du lære hvordan du arbejde med On-page SEO på under 30 minutter.

Guide til on-page SEO optimering

Effekten af søgemaskineoptimering findes når du forstå at arbejde med alle googles ranking faktorer.

I denne guide til on page SEO gennemgår vi 14 konkrete regler du kan overholde hver gang du udgiver et stykke content.

Jeg gør opmærksom på at denne guide er bedst egnet til blog posts, men også fungerer for andre typer content.

1. SEO venlig URL

Sørg for at holde din URL så kort som muligt.

Inkluder dit søgeord som det første efter root, så din struktur altid ser sådan ud:

www.mitdomæne.dk/mit-keyword

2. Søgeord i Title tag

Sørg for at udfylde dit Title tag, og hold så dit primære søgeord så langt til venstre som muligt i dit title tag.

Husk også at benytte ord i titlen af dit indhold som tiltrækker kliks. Eksempelvis:

  • 2017
  • Den komplette
  • Guide
  • Ny
  • Bedste

Jo flere kliks, jo bedre rankings.

3. H1 tagget

Mange CMS systemer som eksempelvis WordPress inkluderer selv din titel i et H1 tag.

Uanset hvad skal du ALTID sikre at hver eneste underside på din hjemmeside har et H1 tag, og KUN et.

Sørg også for at dit H1 tag fanger brugerens opmærksomhed og indeholder dit keyword.

4. Udnyt <H2>, <H3> & <H4> tags

Del dit indhold op på en naturlig måde, og vær ikke bange for at indsætte H tags for at gøre indholdet mere letlæseligt.

Under-overskrifter er et super godt værktøj til at gøre dit indhold overskueligt.

5. Inkluder noget kreativt

Sørg for at inkludere enten billeder, video eller noget helt tredje på din side.

Det holder folk længere på siden og reducerer bouncerate, som er altafgørende for din rankings hos google.

6. Responsivt design

Sørg for at din hjemmeside er responsiv på alle enheder så dine brugere kan få glæde af det på både tablet, desktop og mobil.

7. Keyword i første 100 ord

Inkluder dit primære søgeord i de første 100 ord, så bekræfter du overfor google at din side handler om netop dette.

8. Udgående links

Lav udgående links til relaterede kilder med høj autoritet.

Du skal ikke være bange for at hælde din “seo juice” ud, bare sørg for ikke at linke til konkurrenter eller inkludere dit søgeord i anchor teksten.

9. Interne links

Inkluder interne links i dit indhold.

Du har med garanti postet masser af lækkert indhold, så sørg for at linke mellem indholdet dér hvor det er relevant.

10. Optimer billeder

Sørg for at dine billeder er optimeret:

  • Komprimeret
  • Logisk filnavn
  • Keyword i ALT tekst

11. Pagespeed

Sørg for at din side loader under 3 sekunder hver gang, og meget gerne hurtigere.

Her anbefaler jeg at du bruger både google pagespeed insights og Pingdom tools.

12. Social media

Gør det nemt for dine læsere at dele dit indhold på sociale medier, og husk at opfordre dem til det hvis det giver mening.

Social signals er en større og større del af SEO.

13. Langt indhold

Sørg for at poste langt indhold, det fortæller google at du dækker et emne i dybden fremfor bare at skrabe overfladen.

Mange anbefaler content op til 1800 ord på blogs.

Men bare husk:

ALDRIG mindre end 300 ord på en side.

14. Call To Action (CTA)

Sørg for at din side aldrig ‘dør’, du må ikke lade dine brugere nå bunden uden at møde en CTA, som guide dem videre.

Jo længere de bliver på din side, jo mere værdi får du.

Var dette indlæg brugbart?

Lad mig høre i en kommentar om du fandt dette indhold brugbart.

Jeg vil også rigtig gerne høre om du har forsøgt dig med at følge ovenstående guide, og hvilke resultater det har givet dig 🙂

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 4,86 out of 5)
Loading...

Asger Storebjerg Forfatter

Hej, mit navn er Asger og jeg er manden bag SEO SEM Specialisten. Min mission er at offentliggøre min viden om SEO & SEM til alle dem der måtte være interesserede i at lære mere om online markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *